سبک زندگی

ویژگی‌های لباس نگهبانی و حراست چیست؟

وظیفه تامین آرامش و امنیت شرکت‌ها، سازمان‌ها، بیمارستان‌ها، مجتمع‌های مسکونی و تجاری و غیره در وهله اول برعهده نیروهای نگهبانی و حراست است. این امر نشان می‌دهد که وضعیت شغلی آنها تا چه اندازه خطیر و با اهمیت است. به همین دلیل ویژگی لباس نگهبانی و انتخاب لباس فرم مناسب براساس این ویژگی‌ها، بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

ویژگی لباس کار نگهبانی چیست؟ چه استانداردهایی باید در هنگام انتخاب لباس نگهبانی و حراست رعایت شود؟ خصوصیات لباس نگهبانی و حراست به چه عواملی بستگی دارد؟

در ادامه این مطلب در مورد پاسخ این سوالات بیشتر صحبت خواهیم کرد، پس لطفا با ما همراه باشید.

قبل از انتخاب لباس کار نگهبانی و حراست، باید به وظیفه فرد مورد نظر و خطراتی که ممکن است با آن مواجه شود توجه کنید. الزامات پوششی پرسنل حراستی که وظیفه نگهبانی و گشت‌زنی در فضای آزاد را به عهده دارند با کسانی که فقط در فضاهای بسته فعالیت می‌کنند، تا اندازه‌ای متفاوت است. به عنوان مثال نگهبانان و نیروهای حراستی بانک‌ها بیشتر در معرض خطر قرار دارند، به همین دلیل به پوشش حرفه‌ای‌تر و تجهیزات ایمنی پیشرفته‌تر نیاز دارند.

در کنار این، راحتی لباس فرم مهمترین موردی است که باید در هنگام بررسی ویژگی لباس نگهبانی، به آن توجه کنید.

مدل لباس نگهبانی و حراست چگونه باید باشد؟

مهمترین تاثیری که انتخاب لباس نگهبانی و حراست براساس خصوصیات لباس کار حراست دارد، تاثیر مثبتی است که بر روی خود افراد می‌گذارد. داشتن لباس نگهبانی یا حراست با یک مدل مناسب، به فرد احساس غرور می‌بخشد و به او گوشزد می‌کند که وظیفه خطیر تامین امنیت پرسنل سازمان در وهله اول برعهده او است.

مطالعات مختلفی ثابت کرده‌اند که تاثیر روانی انتخاب لباس کار براساس ویژگی لباس کار حراست، باعث افزایش هوشیاری نیروهای حراستی شده و به آنها اعتماد به نفس بیشتری در مقابله با موقعیت‌های خطرناک می‌‎بخشد. در بدترین حالت ممکن است نیروهای نگهبانی و حراستی، تا زمان رسیدن نیروهای پلیس، مجبور به مداخله فیزیکی و بازداشت افراد شوند.

به همین دلیل باید تجهیزات اولیه محافظتی نیز جزئی از لباس کار آنها باشد. از این رو مدل لباس نگهبانی و حراست باید شبیه یونیفورم پلیس باشد. به عنوان مثال از جمله ویژگی پیراهن نگهبانی می‌توان به داشتن سردوشی که در میان لباس‌‎های پلیس نیز بسیار رایج است، اشاره کرد.

خصوصیات و ویژگی‌های لباس نگهبانی و حراست

لباس نگهبانی در حالت کلی از پیراهن نگهبانی، شلوار نگهبانی و کفش حراست تشکیل می‌شود. اما در فصول سرد سال باید اقلام اضافی مانند پانچو، کاپشن و ژیله نگهبانی نیز به لباس فرم نگهبانی اضافه شوند. هر کدام از این لباس‌ها باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند، از جمله رایج‌ترین خصوصیات لباس کار نگهبانی و حراست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قابل تشخیص بودن
اولین ویژگی مهم لباس کار نگهبانی و حراست، قابل تشخیص بودن آن است. به عبارت دیگر لباس کار نیروهای حراستی باید متمایز از یونیفورم سایر پرسنل باشد و با اولین نگاه بتوان این افراد را تشخیص داد. از طرفی لباس کار این افراد باید به گونه‌ای باشد که در شب قابل تشخیص باشند. به همین دلیل باید بخش‌هایی از لباس آنها به صورت شبرنگ باشد.

راحتی و سبکی
راحتی یکی دیگر از ویژگی لباس نگهبانی است که اهمیت بسیار زیادی دارد. نگهبان‌ها و نیروهای حراستی ساعت‌ها باید این لباس را به تن داشته باشند، به همین دلیل لباس آنها باید کاملاً راحت و مناسب باشد. از این رو لازم است که لباس کار نگهبانی براساس سایز فرد تهیه شود، زیرا در غیر این صورت آزادی عمل فرد از او گرفته می‌شود. در واقع عواملی مانند راحتی، اندازه مناسب و سبکی لباس نگهبانی، آزادی عمل کافی فرد را تضمین می‌کنند و نقش زیادی در انجام احسن وظیفه او بازی می‌کنند.

کیفیت و دوام
همان طور که گفتیم، افراد در هنگام ورود به یک سازمان، شرکت، بیمارستان، مجتمع مسکونی و غیره در ابتدا با نگهبان آن روبرو می‌شوند. از این رو کیفیت لباس نگهبان، اهمیت بسیار زیادی دارد. به علاوه همان گونه که اشاره کردیم نگهبان‌ها و نیروهای حراستی باید ساعت‌ها این لباس‌ها را به تن داشته باشند، به همین دلیل اگر لباس آنها کیفیت مناسبی نداشته باشد، خیلی زود خراب شده و غیر قابل استفاده می‌شود.

جمع بندی

در هنگام خرید پیراهن و شلوار نگهبانی، توجه به ویژگی لباس نگهبانی که در اینجا مهمترین آنها را برشمردیم، انتخاب را برای شما آسان می‌کند. اما در کنار این عوامل، باید به مواردی چون قیمت لباس کار و تضمین کیفیت آن نیز توجه کنید. تولیدی لباس کار بدون واسطه لباس فرم مدنظر شما را با بهترین قیمت در اختیارتان قرار می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا