جامعهسبک زندگیسلامت

۲۰ نفر در منابع آبی آذربایجان‌غربی جان باخته‌اند

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: امسال با وجود هشدارهای لازم برای ممنوعیت شنا در حدود ۲۰ نفر در منابع آبی استان جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش  شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی، جواد محمدی در این زمینه افزود: در فروردین امسال تعداد سه نفر در کانال و رودخانه سیمینه رود میاندوآب، در اردیبهشت یک نفر در کانال، در خرداد ماه ۶ نفر در منابع آبی استان و تیر ماه ۹ نفر در رودخانه‌های شهرستان‌های استان جان خود را بر اثر بی احتیاطی از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: همین شباهت، عدم آگاهی از شرایط رسوبی مخزن، نبود دید کافی زیر آب، مکش جریان آب، لغزنده بودن، درختان قطع شده، خانه‌های به جا مانده و یا تیرهای برق در مسیر آبگیری و عوامل دیگر افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند.

محمدی خاطرنشان کرد: شنا در دریاچه پشت سدهای استان ممنوع است و شهروندان در سراسر استان به این ممنوعیت توجه کنند تا حوادث ناگواری که براثر غرق شدگی هر ساله به وقوع می‌پیوندد تکرار نشود.

وی یادآور شد: سطح آب مخزن سدها شفاف به نظر می‌رسد، اما کمی پایین‌تر جریان‌های زیرسطحی باعث رسوبی و کدر شدن آب و در نتیجه کاهش دید شناور شده که موجب برخورد شناگر با درختچه‌ها و ریشه درختان و بقایای به جا مانده خانه‌ها و تیرهای برق و ناهمواری‌های تأسیسات داخل مخزن می‌شود که بسیاری از شناگرها به این دلیل غرق می‌شوند.

محمدی تصریح کرد: در لایه‌های آب مخزن جریان‌های نرم سطحی موجود هستند که با نیروی بسیار زیادی که دارند شناگر را به سمت آبگیر سد می‌کشانند و باعث مرگ حتمی او می‌شود و خطراتی که اشاره شد شوخی بردار نیستند، بسیاری از کسانی که در مخزن سدها غرق شدند شناگران ماهری بودند و حتی برخی غریق نجات یا عضو تیم‌های شنا بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا