سبک زندگی

نگه داری از چاقوی آشپزخانه

گاهی اوقات آشپزی کردن کاری طاقت‌فرساست به طوری که بدون توجه به علت این موضوع از انجام آن کناره‌گیری می‌کنیم. درحالی که استفاده از ابزار آشپزی مرغوب همواره در لذت از آن دخیل است. نحوه نگه‌داری از چاقوی آشپزخانه و استفاده درست از آن همواره از موارد بسیار مهم است.

موارد مهم نگه‌داری از چاقوی آشپزخانه

هنگام آشپزی هیچکس نمی‌خواهد که یک ابزار کار شکسته، زنگ زده یا کند داشته باشد. با رعایت این موارد برای همیشه ای کابوس برای شما پایان می‌پذیرد و همواره یک چاقو آشپزخانه خوب خواهید داشت.

تخته برش: همیشه از تخته برش استفاده کنید. سطحی که برای برش انتخاب می‌کنید به طور مستقیم روی وضعیت چاقوی شما تأثیر خواهد گذاشت. همانطور که میدانید جنس‌های مختلفی برای تخته وجود دارد. تخته‌ها از انواع جنس پلاستیکی، چوبی، شیشه‌ای، گرانیت، سرامیک و… در بازار وجود دارند. تخته برش چوبی و پلاستیکی همواره انتخاب‌های مناسب و خوبی هستند. چرا که جنس نرمتری از چاقو دارند و موجب تیز شدن آن هم می‌شوند.

دقت به کاربرد و هدف خود

انواع مختلفی از چاقوهای آشپزخانه وجود دارد که هرکدام برای کاربرد خاصی طراحی شده اند. استفاده هر مدل چاقو جای دیگری باعث کاهش عمر و کیفیت چاقو خواهد شد. پس برای اینکه از مکرر تیز کردن چاقو یا تعمیر آن جلوگیری کنید بدانید که کدام مدل برای چه کاری مناسب است.

اندازه مناسب چاقو
در انتخاب چاقوی مناسب برای برش ماده غذایی خاص باید به اندازه چاقو نیز دقت کرد. ابعاد و طول چاقو نباید برای آن ماده غذایی نامناسب باشد.

تیز کردن
اگر قبل از بریده شدن با تیغه چاقو مواد غذایی پاره شوند یعنی زمان تیز کردن آن فرا رسیده است. چیزی که عموم مردم به آن توجه نمی‌کنند این است که گاهی چاقوی کند خطرناک‌تر از چاقوی تیز است و ایمنی فرد را به خطر می‌اندازد. البته باید دقت داشت که تیز کردن مکرر چاقو هم خوب نیست.

برای تیز کردن چاقو می‌توان از موارد زیر کمک گرفت:

  • مسقل
  • تیز کن برقی
  • سنگ تیز کن
  • کف لیوان یا بشقاب یا فنجان سرامیکی
  • تیغه چاقوی دیگر
  • سمباده

تمیز کردن چاقو
در نگه‌داری از چاقوی آشپزخانه نحوه شستن و تمیز کردن آن امری بسیار مهم است. هنگام از استفاده از چاقو باید مرتبا آن را با آب داغ بشویید تا مواد غذایی روی آن جمع نشده و موجب کدر شدن تیغه نشود.

شستشوی چاقو در ماشین ظرفشویی به علت فشار بالای آب، گرما، رطوبت و مواد شوینده موجب تغییر رنگ می‌شود، و یا حتی هنگام برخورد با دیر ظروف ممکن است خرد شوند. (البته این مورد به نوع چاقو هم بستگی دارد، و بهترین راه عمل به دستورالعمل سازنده است.)

رها کردن چاقو در سینک امری غیربهداشتی است. علاوه بر آن موجب خراش، خورد یا خم شدن آن می‌شود، بنابراین بلافاصله باید شسته شوند. بلافاصله بعد از شستشوی چاقو، باید آن را کاملاً خشک کرد. این کار از زنگ زدگی و کدری جلوگیری خواهد کرد. اگر چاقو با تیغه فولاد کربن دارید باید با روغن آن را چرب کنید.

محل نگه‌داری چاقو
به هیچ عنوان چاقوهای خود را به صورت آزادانه در یک کشو ذخیره نکنید. چون احتمال شکست، بریدگی و کدر شدن افزایش پیدا می‌کند. بهترین محل نگه‌داری از چاقوی آشپزخانه استفاده از استند و یا قفسه مغناطیسی است. البته داشتن یک کشوی اختصاصی برای چاقوها بدون وجود دیگر ابزار نیز ایده‌ی مناسبی است.

دقت در خرید
همواره خرید یک چاقوی باکیفیت با قیمت بالا بهتر از خرید چندین چاقوی ارزان قیمت بی کیفیت است. عموما چاقوهای کیفیت بالای دست‌ساز از متریال عالی و اصولی ساخته می‌شوند. همین موضوع در طول عمر و کارایی بهتر آنها بسیار موثر است.

سخن پایانی
دقت و رعایت تمام موارد نگهداری از چاقوی آشپزخانه قطعا آشپزی لذت‌بخش‌تری را برای شما به ارمغان خواهد آورد. لازم به ذکر است بهترین مارک برای اشپزخانه چاقو زنجان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا