جامعهسلامت

دستفروشان مواد غذایی

خالدغوثی بوکانی

کارشناش پرورش گیاهان دارویی
دکترای گیاه درمانی و طب سنتی

دستفروشان غذایی این روزها بسیار بیشتر از گذشته درشهرها به چشم می خورند. هرجایی ازین آب و خاک که جماعتی جمع هستند این دستفروشان دیده می شوند.
اماکن زیارتی
کنار پارک ها و خیابانهای سیاحتی و ساحلی درشهرهای مجاور رودخانه ها و دریا.
درمعابر و ورودی بازارها..ایستگاه های مترو و اتوبوس و مینی بوس، درب دانشگاهها و مدارس..
میادین اصلی و فرعی ورودی و خروجی شهرها و هرجا که جماعتی جمع هستند. این پدیده قابل مشاهده است.
بقول معروف هرجا آشه کچل فراشه.!
دراین اماکن همه نوع اغذیه و خوراکی هم فروخته می شود.
از ساده ترین تاپیچیده ترین غذاها
از غذاهای محلی تا غذایهای بین المللی
انواع ساندویچ همبرگر فلافل
انواع پلویی ها شامل جوجه کباب کوبیده زرشک پلو و …
انواع کلوچه های محلی، نانهای محلی ترش و شیرین
انواع آش ها رشته حبوبات کشک و …
انواع نوشیدنیهای سرد و گرم شرکتی و خانگی باطعم ها و مزه های بسیار متنوع و رنگهای متنوع تر….
هدف نگارنده ازین مقاله بررسی و سنجش بهداشتی و غیربهداشتی و سالم و ناسالم بودن این اغذیه نیست چون تا دقایق نگارش این متن هیچ خبر موثقی مبنی بر مسمومیت و بیماری و بستری واحیانا مرگ کسی بخاطر مصرف این اغذیه در هیچ جریده معتبری ثبت نشده
این شکل از کار اقتصادی در واقع بیانگر ابتکار و خلاقیت مردم و فروشندگان جوان برای فروش بیشتر باقیمتهای کمتر و عرضه مستقیم و بدون واسطه به مشتریان است.
مشتریان هم از این نوع ارتباط ناراصی نیستند؛ زیراکه تمام یابیشتر مراحل ساخت و تهیه و پخت این اغذیه و مواد سازنده آن رابصورت پخش زنده مشاهده می کنند و بعضا از مهارت و چیره دستی و حرکات هنری فروشندگان و طباخان لذت خواهند برد.
آنچه مسلم است اینست که ازدیاد این قبیل فروشندگان و ایجاد این پدیده نشانه بیماری و عدم سلامت سیستم اقتصادی یک کشور می باشد.
هرگاه سیستم اقتصادی یک مملکت به سبب ضعف و ناکارامدی برنامه هایش نتواند عرضه مناسب و بهینه ازمجاری قانونی و سالم کالا و خدمات را به مصرف کننده برساند درغیاب این برنامه ها شهروندان و فروشندگان آن ناحیه خود اقدام به راه اندازی کار و امور و کاسبی به شیوه دلخواه و مورد نطرخود خواهند کرد.
درغیاب مدیریت مدیران اقتصادی غول فقر و نداری و بی پولی بر طبقه پایین دست بیشتر غرش می کند و شهروندان هر کشوری چاره ای ندارند جزاینکه خود به جنگ بااین غول بروند، که البته چاره ای هم جزاین ندارند.
بااندکی مطالعه و تحقیق دراحوال کشورهای عالم که در آن ممالک دستفروشی غذایی رواج دارد این نکته تایید بیشتری می خورد که اقتصاد آن ممالک نیز مریض و بیمار و ناکارامد است.
کشورهای آفریقایی و کشورهای آمریکای جنوبی مثال این قضیه هستند.این پدیده که بطور چشمگیری در دودهه اخیر بسیار فراگیرتر شده و تقریبا در تمامی شهرهای ایران دیده می شود، در واقع یک روش نوین برای کار و کاسبی جوانان است و افق های جدیدی برای بهبود معیشت مردم را نوید می دهد.
هدف نگارنده ازنوشتن این مرقومه معرفی این شیوه کاسبی بعنوان یک آسیب نیست که خود این حرکت یک نوع التیام و بهبود آسیب اقتصادی گریبانگیرمی باشد، بلکه انتظار این را از مسئولین دارد که دارد که در مواجهه بااین طبقه جانب رأفت و مهربانی را حتما لحاظ کنند
و کلام آخر اینکه به جرأت به مردم خوب سرزمینم میگویم که ازین فروشندگان خرید کنند که باخرید ولو اندک از اجناس ارزان این دستفروشان غذایی به معیشت زیر صفر آنهابطور قطع و یقین کمک خواهند کرد.
باشد که در انتظار بهبود اقتصاد مملکتمان و به تبع آن بهبود معیشت تمامی دستفروشان باشیم.بامید چنین روزی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا