خبرهای اقتصاد

بررسی وضعیت بورس در سال ۱۴۰۲

احمد جانجان کارشناس بورس در گفتگو با آرمان خرد:ارزش سهام به صورت میانگین در هفته گذشته نباید زیر ۱۴ هزار میلیارد تومان می آمد، اما احتمال بالا رفتن آن در هفته آینده وجود دارد.

با توجه به وجود اخبار مثبت خارجی و احتمال وجود کاهش نرخ ارز باید انتظار افزایش نقدینگی در بازار سهم را داشته باشیم.اگر شاهد افزایش حجم مبادلات باشیم و مجددا خبرهای مثبت در بازار زیاد شود و حجم معاملات تا بالای ۱۸ هزار واحد برود باید یک روند صعودی را تا آخر سال داشته باشیم.

در گفت‌وگویی با آرمان خرد، شاهین احمدی درباره شرایط تداوم روند صعودی بورس تا پایان سال ۱۴۰۲ صحبت کرده است. او اظهار داشته که در صورت عدم ایجاد امکان پیش‌بینی پذیری، بازار سرمایه ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. اما وی امیدوار است که با ورود به سال سوم دولت، شناخت مناسبی نسبت به بازار سرمایه و ظرفیت‌های آن ایجاد شود و سالی بهتر نسبت به سال‌های گذشته رقم بخورد.

احمدی به عدم هماهنگی رشد شاخص بورس با افزایش قیمت ارز و رشد سایر بازارها اشاره کرده است. وی بیان کرده است که ورود و خروج به بازار ارز بدون نظارت و به طور آزادانه انجام می‌شود و با توجه به واکنش سریع بازار سرمایه به تحولات و عدم وجود ریسک‌های نظارتی از سوی یک نهاد ناظر، این بازار جذابیتی برای سرمایه‌گذاران دارد.

او افزود که با این وجود، آنچه برای بازار سرمایه اهمیت دارد، نرخ دلار نیما است. این نرخ از انتهای پاییز شروع به رشد کرده است و با اقدامات بانک مرکزی، بازار نیما دوم تشکیل یافته و نرخ آن تا ۳۹ هزار تومان رسیده است.

احمدی توقع دارد که شرکت‌های صادراتی، به خصوص از فصل چهارم سال، پس از فروش دلار به نرخ‌های اعلام شده، با سودآوری بهتری روبرو شوند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا