تصویریگفتگو

گفتگویی با علی لگزی؛ جوان مخترع بوکانی

تهیه و تنظیم : شیلان ستایش، شیرین ستایش

* لطفا خودتان را به طور کامل برای خوانندگان نشریه معرفی بفرمایید.
علی لگزی هستم (با نام مستعار شهرام)؛ سال 1375 در شهرستان بوکان متولد شدم. فارغ التحصیل کاردانی رشته ی طراحی صنعتی از دانشگاه انقلاب اسلامی تهران و در حال حاضر در حرفه مهندسی طراح صنعتی و مجری تاسیسات حرارتی و برودتی مشغول به کار هستم و ساکن تهران می باشم.

* تاکنون چه اختراعاتی انجام داده اید لطفا توضیح دهید؟
– ثبت اختراع ربات جوشکاری متحرک به روش SMAW با قابلیت تعویض خودکار الکترود
– در حال طراحی و ثبت اختراع تاور (جرثقیل) ساختمانی بدون راننده با قابلیت نقطه زنی

* لطفا بفرمایید اختراع حاضر شما چیست و در چه زمینه ای کاربرد دارد؟
این اختراع به صورت کلی در حوزه طراحی ربات های جوشکاری مبتنی بر علوم مکاترونیک می باشد و برای افزایش دقت و سرعت عملکرد در جوشکاری خطوط انتقال سیالات و جلوگیری از خطراتی که اُپراتور انسانی در هنگام جوشکاری خطوط انتقال سیالات در خشکی و بخصوص در زیر دریا با آن مواجه می شود، طراحی شده است. از لحاظ کارکرد، نحوه پیاده سازی، عملکرد، فواید این ربات در چهار حوزه اصلی زیر قرار می‌گیرد :
1-مهندسی متالوژی و مهندسی جوش
2-مهندسی مکانیک و مکاترونیک
3-پرتونگاری یا رادیو گرافی صنعتی
4-لوله های انتقال سیالات (نفت، آب، گاز، مواد شیمیایی)

* آیا فرد دیگری هم در اجرای این اختراع با شما همکاری داشته اند؟ لطفا معرفی نمایید.
خیر مالکیت 100 درصد اختراع به اسم خودم است.

* ایده این اختراع چگونه به ذهن‌تان رسید و چرا به فکر اجرای آن افتادید؟
از آنجایی که قبلا شغل فنی بنده اجرای تاسیسات حرارتی و برودتی بوده و با مشکلات موجود و حال حاضر جوشکاری سروکار داشتم، برای حل این مشکلات ایده ی این اختراع به ذهنم رسید و استارت کارهای ثبت را زدم.

* آیا در اجرای این اختراع با مشکلاتی هم مواجه شده‌اید؟
این اختراع در دسته ی اختراع های هایتک و جزو ربات های نسل سوم است و مرکز داوری این اختراع، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بوده که معتبرترین مرکز داوری در ایران می باشد. مسلماََ قدم گذاشتن در این مسیر، کار راحتی نیست و مستلزم پشتکار، علم کافی و اطلاعات دقیق و بی عیب و نقص است؛ اما با وجود همه ی این مشکلات خوشبختانه پس از گذشت یک سال داوری، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع از سازمان مالکیت فکری و اداره ثبت اختراع شدم.

* آیا اختراع‌تان را ثبت کرده اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، بفرمایید در مسیر ثبت اختراع چه موسسات و سازمان‌هایی از اختراع شما حمایت نمودند؟
بله ثبت شده. شرکت توسعه ملی گاز ایران در تهران و سازمان فنی و حرفه ای شهرستان بوکان جناب آقای مهندس نعمتی از طرح حمایت کرده و درخواست همکاری برای ساخت نمونه اولیه و ثبت دانش بنیان و تجاری سازی را با دراختیار گذاشتن تیم مهندسی و کارگاه‌های لازم به اینجانب داده‌اند.

* برای تجاری سازی اختراع‌تان چه برنامه‌ای دارید؟
ثبت دانش بنیان، تجاری سازی و ساخت نمونه‌ی اولیه مستلزم تخصیص بودجه و تامین منابع مالی از سوی ارگان‌های دولتی و وابسته به حوزه‌های کاربردی اختراع می باشد؛ در صورت همکاری و اعطای تسهیلات استارت پروسه‌ی تجاری سازی را خواهیم زد.

* سخن پایانی؟
تشکر ویژه دارم از همه‌ی عزیزانی که مرا در مسیر رشد و کسب چنین موفقیتی یاری کرده و حامی و پشتیبان بنده در تمامی طول مسیر بوده اند.
همچنین تشکر ویژه دارم از حمایت و استقبال رئیس محترم سازمان فنی و حرفه ای شهرستان بوکان (جناب آقای مهندس نعمتی).
امید است که همه‌ی مسئولین در راستای بهره‌مندی از منابع نیروی انسانی جوان و با استعداد جهت رشد و شکوفایی و پیشرفت کشور عزیزمان حمایت های لازم را انجام داده و زمینه‌ی رسیدن به موفقیت‌های بزرگ را فراهم سازند؛ لذا حمایت و اسپانسری فقط مختص کسب و کار، مشاغل، طرح‌ها و ایده‌های شناخته شده نیست بلکه باید در حمایت از طرح‌های در حال رشد هم از پتانسیل بالایی برخوردار بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا