جامعه

کاهش ۳۵ درصدی فرزندآوری در ایران طی ۷ سال گذشته

رئیس اندیشکده سلامت جمعیت: ایران تا ۳۰ سال آینده یکی از پیرترین کشورها می‌شود در سال ۲۰۵۰ یک‌ششم جمعیت دنیا بالای ۶۵ سال سن خواهند داشت از این سال به بعد ضمن اینکه پنجره جمعیتی به‌روی ایران بسته خواهد شد نرخ جمعیت سالخوردگی ایران نسبت به میانگین جهانی رشد بیشتری خواهد یافت.

دکتر خلیل علی محمدزاده، رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده، در یک کارگاه علمی تخصصی با عنوان “چالش‌های جمعیتی ایران و بررسی راه‌های برون‌رفت از آنها” که توسط گروه معارف اسلامی و دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران برگزار شد، پنجره جمعیتی را به عنوان فرصتی برای پیشرفت توسعه‌ای توصیف کرده و بیان کرده است که باید حداکثر بهره‌برداری را از این موهبت که کشورمان تا 20 سال آینده از آن برخوردار خواهد بود، داشت.

وی با اشاره به کاهش آمار ازدواج و تولد در ایران و تغییر الگوهای سنتی و رواج برخی سبک‌های زندگی ناسالم و غیرایرانی، اظهار کرده است: در طول 12 سال گذشته، نرخ ازدواج 40 درصد و در هفت سال اخیر نرخ تولد 35 درصد کاهش یافته است.

دکتر علی محمدزاده ادامه داده و گفته است: اگر این روند ادامه یابد، سرعت پیری جمعیت به مراتب افزایش خواهد یافت و در سه دهه آینده، ایران به عنوان یکی از پیرترین کشورهای جهان شناخته خواهد شد.

وی با اشاره به آماری که نشان می‌دهد تا سال 2050، یک‌ششم جمعیت جهان بالای 65 سال سن خواهند داشت، افزود: از این سال به بعد، همچنین با بسته شدن پنجره جمعیتی در برابر ایران، نرخ رشد جمعیت سالخوردگی در ایران نسبت به میانگین جهانی بیشتر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا