جامعه

استاندار: آذربایجان‌غربی رتبه اول تولید نهال ایران را دارد

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: آذربایجان‌غربی رتبه نخست کشور در حوزه تولید نهال را به خود اختصاص داده است.

محمدصادق معتمدیان امروز در حاشیه غرس سه اصله نهال مثمر به مناسبت روز درختکاری و در گفتگو با خبرنگاران، افزود: در سال‌های اخیر نهضت درختکاری در سطح کشور با استفاده از ظرفیت‌های دولتی و مشارکت‌های مردمی نهادینه شده است.

وی همچنین با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر کاشت ۳ نهال توسط هر ایرانی در طول سال، خاطرنشان کرد: کاشت نهال به یک فرهنگ عمومی در سطح کشور برای توسعه فضای سبز و جنگل‌ها تبدیل شده است.

استاندار آذربایجان‌غربی به مزایای درختکاری در حوزه مدیریت آلاینده‌ها و هوای پاک نیز اشاره کرده و افزود: دولت سیزدهم رویکرد توسعه فضای سبز در کنار ایجاد منافع اقتصادی را برای مردم دنبال می‌کند.

معتمدیان همچنین از اختصاص ۷ هزار هکتار به مزارع کاشت درخت برای تولید چوب در سطح استان در طول ۲ سال گذشته خبر داده و اضافه کرد: دولت سیزدهم در راستای رویکرد کاشت گیاهان دارویی و اقتصادی کردن حفاظت از منابع طبیعی، ۱۰ هزار هکتار را به کاشت بذر بومی با حمایت اداره منابع طبیعی و مشارکت مردمی، در آذربایجان‌غربی تخصیص داده است.

وی در ادامه با بیان اینکه زیرساخت‌ها برای ایجاد نهالستان و توسعه فضای سبز استان فراهم شده، افزود: سالانه حدود ۲۱ میلیون نهال در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود که ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نهال آن توسط دولت و ۱۶ میلیون نهال نیز توسط بخش خصوصی تولید می‌شود.

استاندار آذربایجان‌غربی به ضرورت ایجاد کمربند سبز در شهرهای بزرگ استان نیز اشاره کرده و یادآور شد: با مطالعات و شناسایی مناطق مختلف در سطح استان، اقدامات قابل توجهی در راستای ایجاد نهالستان ها و حمایت از بخش خصوصی انجام شده است.

معتمدیان در پایان با اشاره به تمرکز دولت بر اقدامات نرم‌افزاری برای احیای دریاچه ارومیه، افزود: رویکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه، مدیریت کانون‌های گردوغبار با ایجاد بادشکن های طبیعی و غیرطبیعی در حاشیه این دریاچه بوده و با مطالعه ۱۰۰ هزار هکتار از مناطق مربوطه، ۷۵ هزار هکتار به مرحله اجرایی رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا