جامعهفرهنگ و هنر

عباس غزالی: «فرهنگ شفاهی موکریان» شیوه علمی فرهنگ‌نویسی را وارد کتابخانه کُردی کرد

«عباس غزالی» شخصیت فعال فرهنگی اقلیم کُردستان، به بهانه اتمام چاپ آخرین جلد از مجموعه «فرهنگ شفاهی موکریان» نوشته «صلاح پایانیانی» توسط انتشارات «خانه فرهنگ موکریان» در شهر اربیل، گفت: تحقیق، نگارش و چاپ «فرهنگ شفاهی موکریان»، افتخارِ بسیار بزرگی است؛ چون با این حرکت ارزشمند، پایه و ریشه محکم و اصیل فرهنگی و همچنین شیوه علمی فرهنگ‌نویسی وارد کتابخانه کُردی شد.

«عباس غزالی میرخان» شخصیت فعال فرهنگی، عضو برجسته و مشاور فرهنگی، هنری حزب دمکرات کُردستان عراق و از نمایندگان پیشین پارلمان اقلیم کُردستان، در پیامی نوشت: «به بهانه اتمام چاپ آخرین جلد از مجموعه «فرهنگ شفاهی موکریان»، با افتخار تمام، به همه مردم کُردستان و به‌خصوص دلسوزان حوزه فرهنگ، تبریک می‌گویم؛ چون با این حرکت ارزشمند، پایه و ریشه محکم و اصیل فرهنگی و همچنین شیوه علمی فرهنگ‌نویسی وارد کتابخانه کُردی شد. همچنین به شهر مهاباد، شادباش می‌فرستم که با این کار ماندگار، به پیش‌قراول این نوع فرهنگ‌نویسی تبدیل شد.

«فرهنگ شفاهی موکریان»، به‌غیر از این‌که در مقطع حساسی زبان را حفظ کرد و فرهنگ شفاهی منطقه غنی کُردی را وارد کتاب و کتابخانه کُردی کرد؛ بلکه با شیوه علمی خود کاری کرد که در آینده، دیگر مناطق کُردستان نیز از این طریق، طی مسیر کنند و فرهنگ غنی ملت کُرد را پربارتر نمایند.
این کار، مشقت‌های زیاد و زمان فراوانی می‌طلبد؛ که در حقیقت، کار یک سازمان دولتی است، اما در اینجا کاک صلاح پایانیانی یک جوان فهیم، بااخلاق، اصیل، اندیشمند و بادرایت کُرد، به صورت مداوم؛ حدود سی سال، با تلاش و پشتکار خستگی‌ناپذیر خود و با استادی هر چه تمامتر بر روی آن کار است که نمونه آن در این دنیای کنونی خیلی اندک است.
به عنوان کسی که اهل منطقه بارزان هستم، از کاک صلاح، تشکر و قدردانی می‌کنم که افتخار چاپ این کار سترگ و ارزشمند را به «خانه فرهنگ موکریان» در شهر اربیل سپردند و همچنین از این انتشارات نیز کمال قدردانی را دارم که از پیشنهاد کاک صلاح، استقبال کردند و این وظیفه فرهنگی و تاریخی را به بهترین شکل ممکن بر عهده گرفتند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا