فرهنگ و هنر

احیای هشت دروازه‌ تاریخی شهر ارومیه

عضو شورای شهر: هشت دروازه‌ تاریخی شهر ارومیه باید احیا شود
دروازه‌ها از نمادهای تاریخی این شهر هستند که هنوز طرفداران خود را داشته و مردم خواستار احیای آنها هستند.شهرستان ارومیه هشت دروازه اصیل داشته است که محل ورودی‌های شهر محسوب می‌شدند که با گسترش شهرنشینی این هشت دروازه وارد حوزه اصلی شهر شده و به مروز حذف شد.

در یک گفت‌وگو با خبرنگار آرمان خرد: عادل اعظم انهر، به لزوم توجه به آثار فرهنگی و تاریخی شهرستان ارومیه تاکید کرد. او بیان کرد که دروازه‌ها نمادهای تاریخی این شهر هستند و همچنان طرفداران خود را دارند، بنابراین مردم به احیای آنها علاقه‌مند هستند.

انهر اظهار داشت: ارومیه قبلاً هشت دروازه اصیل داشت که ورودی‌های شهر بودند، اما با گسترش شهرنشینی، این هشت دروازه وارد حوزه اصلی شهر شده و در حال حاضر وجود ندارند.

دروازه‌هایی که مورد اشاره قرار گرفتند عبارتند از: “دروازه یوردشاه” در جنب میدان انقلاب، “دروازه نوگچر” در منطقه پنجراه، “دروازه هندو یا عسگرخان” در محله عسگرخان، “دروازه بالو” در میدان شهدا، “دروازه توپراق قلعه” در نزدیکی ساختمان اصلی آتش‌نشانی ارومیه، “دروازه هزاران” در انتهای خیابان شهید پزشکیان، “دروازه بازارباش” در میدان جانبازان، و “دروازه ارک” در کوی بسیج نزدیک تقاطع خیابان شهید کشتگر. این دروازه‌ها نمادهای تاریخی شهر ارومیه بودند.

وی با تأکید بر اولویت دادن به حفاظت از میراث فرهنگی، احیای دروازه‌های شهر را به یکی از اهداف شورای اسلامی ارومیه تعلق داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا