جامعه

٥ پروژه حمایتی از «عروس بوکان» افتتاح شد

مراسم افتتاح و بهره برداری از پروژه های برنامه عمل حفاظتی میش مرغ معروف به «عروس بوکان» در این شهرستان با اعتباری بالغ بر ٦٧٠ میلیون تومان برگزار شد.
در این مراسم ٥ پروژه با اعتباری بالغ بر ٦٧٠ میلیون تومان در قالب پروژه های برنامه عمل حفاظتی میش مرغ در تنها زیستگاه باقی مانده این گونه در خطر انقراض در بوکان مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفت.

پروژه های مذکور شامل سیستم پایش آنلاین تصویری زیستگاه میش مرغ ، مرکز قرنطینه میش مرغ، میله گذاری زمین های خریداری شده ، نصب تابلو های بتنی و قرارداد همکاری مشارکتی توسط جوامع محلی به منظور حفاظت پایدار از میش مرغ در پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو است.

دشت سوتاو و حمامیان شهرستان بوکان تنها زیستگاه گونه میش مرغ در کشور است که طی سال های اخیر در راستای حفاظت از این گونه در معرض انقراض ، برنامه عمل ملی تعریف شده است.

دی ماه امسال رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت: برای نخستین بار کارشناسان این اداره در سرشماری زمستانی میش‌مرغ در زیستگاه های این شهرستان موفق به مشاهده ۲۵ قطعه از این گونه در حال انقراض شدند. در حالیکه سال گذشته کارشناسان تنها موفق به مشاهده ۱۸ قطعه میش مرغ در زیستگاه های این شهرستان شده بودند که امسال این تعداد ۳۰ درصد بیشتر شده است

رنده میش‌مرغ، در زبان کردی «چیرگ» نامیده می‌شود، یکی از بزرگترین پرندگان ایران و از گونه‌های منحصر به فرد و بسیار مهم جانوری در جهان به شمار می‌آید که نسل آن با خطر انقراض روبرو است.

میش مرغ در سال‌های گذشته به دلیل محدود شدن زیستگاه‌های طبیعی، شکار بی‌رویه و اختلال در مناطق زیست و تخم‌گذاری آن در معرض خطر انقراض بوده و به همین دلیل اکنون در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی جهان قرار گرفته است.

کاهش جمعیت این گونه از دهه ٤٠ شمسی تا اوایل دهه ۹۰ به‌صورت تدریجی رخ داد. تا اینکه در ابتدای دهه ۹۰ سازمان حفاظت محیط زیست، بخشی از زیستگاه این گونه را به عنوان پناهگاه حیات وحش شناخت و حفاظت از آن آغاز شد و در حال حاضر بوکان تنها زیستگاه میش مرغ ایران شناخته می شود.

در سال های گذشته در بوکان بین ۲۰ تا ۳۰ قطعه میش‌مرغ مشاهده شده بود و به طور عمده زیستگاه‌های این پرنده در “دشت حمامیان”، “سی ‌کانیان”، “اینگیجه” و روستای “بیگ اویسی” هستند، اما این میزان در آخرین سرشماری زمستان ١٤٠١ به ٢٥ قطعه گونه میش مرغ در پناهگاه حیات وحش دشت «سوتاو حمامیان» بوکان رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا