جامعهیاداشت ها

درنگی بر انتصاب مشاور استاندار در امور ادیان، اقوام و اهل سنت

عثمان عباسی

ا رعایت این مسئله در آذربایجان غربی را به نسبت حجم جمعیتی اندک می داند و معتقد است؛ دولت سیزدهم باید، در راستای رفع این خلأها اقدامات چشم گیر، سازنده و ماندگارتری انجام دهد.
یکی از ویژگی های بارز هویتی سرزمین ایران این است که به مثابه تنوع جغرافیایی و اقلیمی،تنوع در ادیان، مذاهب، اقوام، زبان، فرهنگ و آداب و رسوم نیز وجود دارد. هرچند پایبندی به کرامت ذاتی انسان و رعایت اصول مسلم حقوق شهروندی-در عمل نه شعار گفتاری- خود می تواند یکی از ضمانت های پایدار حفظ این تنوع ها باشد.

به عبارتی دیگر فراهم نمودن بستر حفظ و توسعه فرصت ساز تنوع های ذکر شده -به ویژه رعایت توزیع متوازن سهم تأثیرگذار این تنوع های هویتی- از وظایف و شاخص های ممتاز یک سیستم حمکرانی خوب و عادلانه است.

ناگفته پیداست؛ دستاورد دولت ها در گذشته با احترام به تلاش هایشان، در حوزه توزیع سهم مشارکت این تنوع ها به ویژه در سطح مدیریت کلان کشور به نسبت حجم حقوق مسلم آن ها اندک بوده است. هرچند در حوزه قومیتی گام های برداشته شده است ولی سهم هویت مذهبی(منظور مذهب غیر رسمی) تاکنون از سطح مشاور در دولت ها فراتر نرفته است.

در ادامه این روند دولت سیزدهم نیز تاکنون از همین سطح مشاور رئیس جمهور در امور اهل سنت پا را فراتر نگذاشته است. فارغ از اینکه مشاور همچنانکه از نامش پیداست مقام اجرایی نیست. از طرف دیگر منشور وظایف و اختیارات مشاور رئیس جمهور هم در این حوزه چندان علنی نشده است تا براساس آن ارزیابی دقیقی صورت گیرد.

آنچه تاکنون از آثار و نتایج رویکرد اقدامات پیداست در این دوره هم به غیر از چند دیدار، نشست و گفتگو آن هم باجهاتی خاص، اقدام تأثیرگذار ویژه ای در حوزه اهل سنت فعلاً انعکاس نیافته است.

یکی از استان های کشور که دارای تنوع های ذکر شده است، استان آذربایجان غربی می باشد که به تجلی گاه رنگین کمان اقوام، مذاهب و ادیان مشهور است. انکار ناپذیر است طبق آمار و استاندارد رعایت توازن، سهم تنوع های قومی و مذهبی در مدیریت کلان استان به نسبت حجم جمعیتی اندک است. بنابراین طبیعی است که انتظار برود؛ دولت سیزدهم با شعار دولت مردمی بودن، در راستای رفع این خلأها اقدامات چشم گیر، سازنده و ماندگارتری انجام دهد.

هرچند قبلاً هم یکی از مشاوران استاندار، داشتن مشاور در حوزه اقوام،مذاهب و ادیان بوده است. امّا انتصاب اخیر استاندار آذربایجان غربی در این حوزه به دلیل امام جمعه بودن و همچنین علاوه بر تحصیلات حوزه ای، داشتن تحصیلات تکمیلی آکادمی تخصصی نیز وجهات بیشتری به بازتاب رسانه ای خبر این انتصاب داده است.

بنابراین به همان نسبت توقع این است، دکتر امامی نظر به تجارب و وجهات علمی شان سطح نفوذ تأثیرگذاری این جایگاه را به مرحله ای فراتر از نظر خواهی و حضور صرف در دیدار و نشست های روتین ارتقا بخشند.

انتظار می رود؛ ایشان صدای گویا و رسای بازتاب چالش ها،نقدها و بیان کننده بدون لکنت ظرفیت ها و پتانسیل های موجود باشند. تشکیل یک تیم قوی و متخصص در حوزه اختیارات و وظایف واگذار شده ، فارغ از دخالت سلایق و علایق و طیف بندی های خود درآوردی، می تواند یاری رسان مؤثری در کسب دستاوردهای بارز این حوزه باشد.

لازم به یادآوری است، جناب استاندار هم وعده تشکیل تیم های تخصصی مشورتی حتی در شهرستان ها هم داده است. بدیهی است موفقیت ایشان در به ثمر رساندن تشکیل و کسب دستاورد های ملموس این تیم ها، می تواند زمینه ساز الگو گیری مناسبی برای مدیران شهرستانی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا