جامعه

آسیب شناسی فضای مجازی

مهندس محمد علیپوری
( فعال در حوزه فعالتهای فرهنگی ، هنری کودکان و نوجوانان )

* کودکان و نوجوانان آسیب پذیرترین قشر جامعه درفضای مجازی

* نگرانی والدین از یک طرف و نقش بیرنگ کمیسیون فرهنگی مدیریت شهری

در هر شرایطی حقوق کودکان و نوجوانان نباید از یاد برود و زیر پا گذاشته شود ، از زمانی که ویروس کرونا در جهان همه گیر شد، کودکان و نوجوانان از دوستان خود ، کوچه ، همبازیها ، مدرسه ، شادی و جنب و جوشهای همیشگی خود و…فاصله گرفتند. تا دیروزکه گرفتن گوشی و حتی نگاه کردن به گوشی والدین در خانه و مدرسه ممنوع بود ، امروز حسب تکلیف و اجبار یا خواسته والدین و مربیان به فراگیری آموزشها و برنامه شاد از طریق فضای مجازی و خواسته یا ناخواسته والدین به خرید گوشهایی خارج از توان خرید خانواده ها در این شرایط نامناسب اقتصادی و…بدون آسیب شناسی خطرات و اعتیاد به فضای مجازی و بررسی راهکارهای مقابله با آن آسیبها ، کودکان ونوجوانان ما در دنیای پر مشغله والدین، وارد دنیایی از ناشناخته های پر استرس فضای مجازی آن هم با آن روح صاف و ساده و پاک شدند که در آین شرایط جزء آسیب پذیریترین قشر جامعه محسوب میشوند و والدین ، مربیان و مدارس نیز نظارت آنچنانی را نمیتوانند در حین اجرای برنامه شاد و … داشته باشند . راستی در این شرایط که کودکان ونوجوانان بدون ایجاد زمینه و بسترمناسب در این دنیای پرتلاطم وآسیب پذیر فضای مجازی ( بدون انکار فواید آن ) یک شبه دیوار ها و محدودیتها برداشته شد ، لازم نبود بدون هر گونه چشمداشت و نگاهی به جامعه جهانی یا کشوری و استانی ، حداقل در مدیریت شهری و شورایی که خود را یاوران مردم میپنداشتند ، در کمیسیونی به نام کمیسیون فرهنگی که ادعای فعالیت چشمگیر دارند ، نسبت به ایجاد بستر مناسب آموزشی از طریق رسانه های محلی یا …،جذب سرمایه گذاری کانالیزه به منظور تداوم رفاه حال عمومی کودکان و نوجوانان در این شرایط پر استرس کرونایی و بدون درآمد خانواده ها ، ایجاد کمیته های تخصصی کودک و نوجوان در فضای مجازی ، مشارکت و همراهی با مراکز فرهنگی و هنری ، توسعه محیطهای صیانت شده در فضای مجازی ، آگاه سازی و هوشیارسازی والدین ، پیشگیری از ارائه محتوای خدمات مضر ، تولید محتوای مناسب ، مراقبت اجتماعی ، همایش ها و فراخوانها در فضای مجازی ، ایجاد زمینه مشارکت بخش خصوصی وایمنی … اقدامی صورت گیرد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا