یاداشت ها

تحلیلی پیرامون افزایش تصادفات رانندگی در بوکان

هیوا امینی/ فرهنگی مطالبه گر

به واقع مدتی است که آمار تصادفات جاده های شهرستان بوکان و حتی استان آذربایجان غربی بالا رفته است و این امر باعث داغدار شدن خانواده این عزیزان گشته است؛
تصادفات محورهای مواصلاتی شهرستان بوکان را میشود از سه نظر مورد بررسی قرار داد:
۱_سبک رانندگی
۲_ایمنی خودرو ها
۳_ایمنی جاده ها

سبک رانندگی:
بر کسی پوشیده نیست که امروزه افراد نسبت به گذشته مشغله کاری و شغلی بیشتری دارند،
دغدغه زود رسیدن به مقصد و رسیدگی به امورات روزانه باعث شده که دقت در رانندگی کاسته شود ، لازم به ذکر است تعداد خودرو های موجود در خیابان (داخل شهر و بیرون شهر) نسبت به گذشته خیلی بیشتر شده در صورتی که جاده ها همان جاده های ۵۰ سال پیش است،
🔺همشهریان عزیز حین رانندگی صبر و حوصله و آرامش درونی خویش را بالا برده برای مسافت های طولانی با برنامه ریزی مناسب زودتر حرکت کرده، از رانندگی با عجله دوری کرده، دقت بیشتری را در فصول بارندگی داشته و از پارک خودرو بصورت دوبل یا در مکان های ناایمن خودداری نمایند.

ایمنی خودروها:
ایمنی خودرو های موجود که به سه دسته تولید داخلی ،مونتاژی چینی و یا خارجی دسته بندی میشوند همواره جای سوال بوده است،در کشور های توسعه یافته عمر مفید خودرو ها ۱۰ الی ۱۵ سال بوده و بعد از طی مدت زمان مشخص شده یا بروز تصادف برای آن خودرو از چرخه حمل و نقل خارج شده و به گورستان خودرو ها انتقال داده میشوند،در کشور به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم گاهاً عمر خودرو ها از ۴۰ سال گذشته و در صورت تصادف دوباره بازسازی شده و مداوم مورد استفاده قرار میگیرند،
خودرو ها یا فرسوده اند یا نو
فرسوده ها که قدرت تاب آوری کمی در تصادف دارند،خودرو های نوی داخلی و یا مونتاژی چینی نیز به دلیل کم کاری و سکوت نهاد های بازرسی،باند بازی و رانت بازی ها مانند عده ای از نمایندگان مجلس(قضیه شاسی بلند های فیدلیتی)کیفیت تولید آنان کاسته شده و ضخامت ورق های تولیدی آنها کم شده است، همین امر باعث بروز مشکلاتی از قبیل باز نشدن ایربگ و مچاله شدن خودرو حین تصادف شده است.
اغلب خودرو های خارجی نیز به دلیل سفارشی بودن برای کشور های خلیج فارس تولید کارخانه های ترکیه،هند،مالزی و یا کشور دوست و برادر چین است و تعداد کمی تولید کره و ژاپن میباشد،
لذا همشهریان عزیز همواره به ایمنی خودروی خود شک داشته و از رانندگی با سرعت های بالا پرهیز نموده که در صورت بروز تصادف بیشتر خودرو های موجود مقاومت کافی را نداشته و مچاله میشوند در نتیجه آن نیز ضربات مهلکی به راننده و سرنشین وارد میشود.
رانندگان عزیز برای ایمنی بیشتر خودروی خود بایستی توجه ویژه به سرویس های دوره ای خودرو داشته و قسمت هایی مانند لنت ترمز،آج لاستیک و… مورد بازدید قرار دهند.
ایمنی جاده ها:
ایمنی جاده ها(داخل و بیرون شهر) در شهرستان بوکان بسیار پایین بوده وتوجه به ایمنی جاده ها مدتیست که مغفول مانده است.
آیا مسئولان متولی امر مانند راهداری و سایر نهاد های دیگر هیچگاه گذرشان به جاده های بیرون شهر مانند جاده سد،جاده شاهیندژ، جاده مهاباد،جاده شهریکند و… نیفتاده است و چرخ خودروی شاسی بلند ونازنینشان در چاله های عمیق و نیمه عمیق درون آن جاده ها نیفتاده است؟
چگونه با وجود چنین جاده های ناایمنی که باعث و بانی اغلب تصادفات منجر به مرگ همشهریان عزیزمان است مسئول بوکانی شبانه راحت میخوابد؟
مسئول شدن در بوکان و تصاحب صندلی قدرت توسط افراد نالایق و غیرتوانمند و تنها لابیگر و رانت باز امری رایج بوده و تکراری است!
وظیفه روسای ادارات عضو شورای ترافیک شهرستان بوکان چیست؟
مصوبه قیر رایگان چه شد؟
آیا فرسودگی جاده ها وگره های ترافیکی را نمیبینند که برای ترمیم ورفع آن اقدام نمی کنند یا در این مورد تخصصی ندارند؟
برای مثال آیا انتقال اتوبوس خط شهرک فرهنگیان که همیشه جا برای پارک نداشته و دوبل پارک کرده،باعث وبانی ترافیک شدید فلکه فرمانداری است ونیز دودش کارمندان بانک صادرات و صاحبان مغازه های همجوار را دچار مشکل تنفسی کرده است ندیده اند؟‌
آیا انتقال ایستگاه آن به بالاتر از درمانگاه امام علی کاری دشوار است؟
️جای سوال است که رسانه های بوکان چرا در برابرکم کاری مسئولان جاده ای و ترافیکی سکوت کرده اند؟
لازم به ذکر است جاده پس از احداث به راهداری تحویل داده می‌شود و حذف هرگونه نقاط حادثه خیز،لکه‌گیری،روکش آسفالت،روشنایی و نیوجرسی بر عهده راهداری است.
اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی ردیف اعتباری مشخص و معلومی برای رفع نقاط حادثه خیز جاده‌ها دارد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا