بین الملل

بزرگ ترین فاجعه طبیعی ترکیه در 84 سال گذشته / 18000 کشته و مجروح در ترکیه و سوریه

تا این لحظه شمار کشته‌های زلزله ترکیه 1762 و تعداد قربانیان زلزله در سوریه 1073 نفر اعلام شده است. 12 هزار و 68 تن در ترکیه مجروح شده اند و در سوریه 2911 نفر .
زلزله بامداد  روز (دوشنبه) در چند استان جنوبی ترکیه و شمال سوریه بزرگ ترین فاجعه طبیعی رخ داده در ترکیه از سال آغازین جنگ دوم جهانی (1939) بیدن سو بوده است.

این عبارتی است که رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در توصیف عمق فاجعه زلزله مهیب بامداد امروز ترکیه و سوریه و پس لرزه های آن به زبان آورده است. اردوغان گفته پس از زلزله ارزینجان در سال 1939 این زمین لرزه بزرگ ترین فاجعه طبیعی ترکیه در دهه های گذشته بوده است و به همین سبب ممکن است آمار تلفات جانی و مادی این زمین لرزه بسیار فراتر از حد تصور باشد.

به دلیل اینکه زلزله دقایقی پس از 4 بامداد (به وقت محلی) به وقوع پیوسته، غالب مردم مناطق زلزله زده در خواب بوده اند و فرصتی برای ترک منزل نداشته اند و به همین سبب متاسفانه و احتمالا آمار تلفات جانی این زلزله زیاد باشد.

بزرگ ترین زلزله قبلی ترکیه در سال 1999 و در منطقه ازمیت و به بزرگی 7.4 ریشتر به وقوع پیوست که طی آن 17 هزار نفر کشته شدند.

پیش بینی می شود آمار تلفات زلزله امروز نیز به چند هزار نفر برسد، چون همان طور که اشاره شد بسیاری از مردم در موقع زلزله در خواب بوده اند و با توجه به ریزش کامل بیش از 3 هزار ساختمان این احتمال هست که بسیاری از متوفیان و زخمی ها در زیر آوارها باشند.

پس لرزه های این زمین لرزه نیز بسیار مهیب بود و دهها پس لرزه در ساعات ابتدایی پس از فاجعه به وقوع پیوسته که بزرگی برخی از آنها به اندازه زلزله اصلی بوده است و از این رو مردم 5 شهر در مناطق زلزله زده ترکیه از خانه هایشان تخلیه شده اند؛ چون احتمال دارد با توجه به آسیب زلزله و پس لرزه های نزدیک 8 ریشتری به ساختمان هایشان، مکان سکونت شان را ناایمن کرده باشد و هر آن احتمال ریزش ساختمان ها باشد.

همزمان شمال غربی سوریه نیز دچار زلزله شد و هزاران نفر کشته، مجروح و بی خانمان شده اند.

تا این لحظه شمار کشته‌های زلزله ترکیه 1762 و تعداد قربانیان زلزله در سوریه 1073 نفر اعلام شده است. 12 هزار و 68 تن در ترکیه مجروح شده اند و در سوریه 2911 نفر.

این آمار مدام افزایش می یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا