جامعهسبک زندگی

آذربایجان‌غربی الگویی عملی در وحدت شیعه و سنی در کشور

به گزارش پایگاه خبری آرمان خرد به نقل از ایرنا  آذربایجان غربی که به استان رنگین کمان اقوام و مذاهب مشهور است با برخورداری از یک جامعه فرهیخته و متحد، همیشه زمینه ساز تحقق وحدت عملی بین شیعه و سنی بوده و توانسته است به عنوان الگو و نمونه بارز در کشور مطرح شود.

فاصله میان ۱۲ ربیع الاول، سالگرد ولادت پیامبر اکرم (ص) بنا بر روایات اهل سنت تا ۱۷ ربیع الاول، ولادت حضرت محمد (ص) بنا بر روایات موجود در شیعه از سوی امام خمینی (ره) به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است.

اختلافی که بین روایات اهل سنت و شیعه درباره روز میلاد پیامبر اکرم (ص) وارد است، بهانه‌ای شد که حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی ایران، فاصله بین این ۲ تاریخ را با درایت خود به عنوان “هفته وحدت” اعلام کنند.

هدف امام خمینی (ره) از نامگذاری هفته وحدت این بود که با دست اتّحاد و ذهن هوشیار، در سایه دستورات پیامبر خدا (ص) و عترت پاک آن حضرت، مجال از تفرقه افکنی بیگانگان بگیریم و در سایه قرآن و سنت و سیره رسول اکرم(ص) وحدت و یکرنگی خود را حفظ کرده و در سایه امامت و ولایت جز در مقابل خدا و رسولش برای کسی سر خم نکنیم.

اگر این هوشمندی امام (ره) نبود ما نیز همچون بسیاری کشورهای دیگر دچار مشکلات عظیم و وحشتناکی می شدیم اما این تفکر و توصیه امام وقتی جامه عمل پوشید، سبب وحدت و انسجام میان مردم شد و به این وسیله حربه و نیرنگ دشمنان در ایجاد تفرقه ناموفق شد.

وحدت بین شیعه و سنی یک تاکتیک و موضع‌گیری مقطعی و موقت نیست، وحدت بین شیعه و سنی یک استراتژی و برنامه دراز مدت و ماندگار است، به همین سبب از صدر اسلام تاکنون در نزد اسلام خواهان واقعی و آگاه امری مسلم و تردید ناپذیر بوده است.

امروزه آذربایجان غربی از استان‌هایی در کشور به شمار می رود که هیچ مشکلی در وحدت جامعه اسلامی و شیعه و سنی در همگرایی و همکاری و محبت بین مسلمانان نداشته و همیشه در همه مسائل کنار همدیگر بوده و در وحدت پیشگام باشد.

وحدت مسلمانان شیعه و سنی در آذربایجان غربی الگو و نمونه بارزی برای ایران اسلامی است که باید از این فرصت برای اتحاد بیشتر میان همه اقوام و مذاهب در دیگر نقاط کشور نیز استفاده کرد.

این استان که هم اکنون به نماد وحدت و همدلی میان اقوام و مذاهب مختلف تبدیل شده است، نمادی از وحدت شیعه و سنی و آشوری و ارمنی است که سال‌های طولانی با صلح و صفا در کنار یکدیگر زندگی کرده اند و امروز نیز بیش از گذشته همدلی و اتحاد خود را به نمایش گذاشته اند.

دشمنان ایران اسلامی همواره سعی داشتند که وحدت و همدلی که در بین مردم این خطه وجود دارد را با دسیسه و ترفندهای مختلف خدشه دار کرده و موجبات ایجاد تفرقه بین مردم آذربایجان غربی را به وجود آورند اما مردمان این دیار به تبعیت از فرمایش بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب وحدت را سرلوحه زندگی خود قرار داده و برآن نیز پایبند هستند.

قدرت نظام جمهوری اسلامی در سایه وحدت اقوام است

امام جمعه مهاباد گفت: وحدت و همبستگی ملت ایران با یکدیگر، بزرگترین سرمایه و ضامن اقتدار نظام جموری اسلامی در جهان است.

ماموستا عبدالسلام امامی اظهار داشت: هفته وحدت فرصتی برای ایجاد اتحاد میان مسلمین، اقوام مختلف و همچنین نقش برآب کردن توطئه های بیگانگان علیه نظام است.

 

وی ادامه داد: تکلیف و ضرورت ایجاب می‌کند جهان اسلام بدون تنش و هرگونه اختلاف نظر با وحدت کامل، مباحث فقهی و تفاوت تاریخی را کنار بگذارد و بیش از گذشته با اتحاد به ریسمان الهی چنگ زنند.

امام جمعه اهل سنت مهاباد با اشاره اینکه هفته وحدت نماد همدلی، اخلاق‌ محوری و عظمت مسلمانان و برادری شیعه و سنی است، افزود: انتظار داریم دولت مردمی حجت الاسلام رییسی نیز در راستای عمل به وعده های انتخاباتی خود بر اصل برابری اقوام و همچنین شایسته سالاری در انتخاب مدیران بومی زمینه اتحاد و همبستگی داخلی را تقویت کند.

ماموستا امامی با اشاره به اینکه ملت ایران به رنگین کمان اقوام معروف است، بیان کرد: بزرگترین ابزار و سلاح دشمنان اسلام از آغاز رسالت پیامبر (ص) تاکنون، تفرقه‌افکنی بوده و این در حالی است که مسلمانان می‌توانند با تکیه بر مشترکات بسیاری که دارند در برابر این دسیسه ها، صف واحدی را تشکیل دهند.

وی افزود: در این میان آذربایجان غربی نیز با وجود مواجهه با فراز و نشیب‌های تاریخی گوناگون همواره نماد و زبان گویای تعامل فرهنگی و زندگی مسالمت آمیز میان ادیان و مذاهب مختلف در ایران اسلامی بوده که می تواند به نمادی از وحدت عملی سایر استان ها مبدل شود.

وحدت شیعه و سنی دشمنان قسم خورده دین اسلام را منزوی می‌کند

امام جمعه اهل سنت ارومیه گفت: وحدت شیعه و سنی دشمنان قسم خورده امت اسلام را منزوی کرده و عزت و اعتلای مسلمانان را رقم می زند.

ماموستا مامد کلشی نژاد افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری وحدت شیعه و سنی ضرورت دارد و در شرایط کنونی، دشمنان اسلام به ویژه دشمن قسم خورده ای چون رژیم صهیونیستی با دسیسه های مختلف می خواهد صفوف متحد مسلمانان را در هم بشکند.

 

وی با بیان اینکه دشمنان از طریق افراط و تفریط و نفوذ در بین اهل تسنن و تشیع، سعی در اختلاف افکنی دارند ادامه داد: دشمنان اسلام با تقویت گروه های افراطی، اجرای نقشه های شوم و راه اندازی کانال های مختلف تلاش می کنند اخوت مسلمانان را کم کنند بنابراین برهه حساس کنونی بیش از هر زمان دیگری می طلبد تا علمای اسلام و اندیشمندان اسلامی، مسلمانان را به وحدت و یکپارچگی فراخوانند.

ماموستا کلشی نژاد با بیان اینکه قرآن کریم مهمترین نقطه اشتراک مسلمانان است، بیان کرد: بنابراین علمای اسلام دقت کنند کاری انجام ندهند که احساسات فرقه ای دیگر جریحه دار شود.

وی گفت: استفاده از ظرفیت اهل سنت به دشمن اجازه نخواهد داد تا احساس تبعیض را به اهل سنت و اقوام دیگر القا کرده و شکاف در جامعه ایجاد کند.

وی افزود: امام راحل، با ریشه یابی دقیق نقشه های شوم دشمنان در ایجاد نفاق بین مسلمان، هفته وحدت را نامگذاری کردند و با این ابتکار خود موجب بیداری مسلمانان و زمینه سازی برای تمدن نوین اسلامی شدند.

امام جمعه اهل سنت ارومیه با بیان اینکه‌ ملت مسلمان ایران دشمنان خود را به خوبی شناخته و همواره وحدت را سرلوحه خود قرار داده است، اضافه کرد: نگاهی به کشورهای همسایه و جنایات روی داده در آنها توسط گروه های افراطی داعش روشن می سازد که نبود وحدت و همبستگی بین مردم مسلمان این کشورها موجب حضور و نفوذ جنایتکاران در کشورشان شده ولی ملت مسلمان ایران در برابر تمامی هجمه ها و تحریم های ناجوانمردانه اتحاد خود را حفظ کرده است.

ماموستا کلشی نژاد، به پرهیز از افتراق اشاره کرد و ادامه داد: تقریب مذاهب یک واجب عینی است و نباید برای یک‌وقت باشد بلکه واجب شمردن آن، در تمامی مقاطع زمانی ضروری است.

دشمنان اسلام از اتحاد مسلمانان جهان هراس دارند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی با اشاره به ضروت وحدت جهان اسلام گفت: دشمنان اسلام از اتحاد و همبستگی مسلمانان هراس دارند از این رو به انحای مختلف و با دسیسه چینی ها مختلف سعی دارند از اتحاد را متزلزل کرده یا از بین ببرند.

حجت‌الاسلام ناصر خدایاری معتقد است: دشمنان اسلام با توجه به وحشتی که از وحدت مسلمانان دارند، از صدر اسلام تاکنون با ایجاد تفرقه در بین آنان، اتحاد و همبستگی جهان اسلام را مورد هدف قرار داده اند که البته بخش عظیمی از این دسیسه ها با هوشیاری مسلمانان نقش برآب شده و پس از این نیز با شکست مواجه خواهد شد.

وی با اشاره مالکیت مسلمانان به قسمت اعظمی از منابع و دارایی های جهان اضافه کرد: از لحاظ موقعیت جغرافیایی، جمعیت، ذخایر و منابع زمینی، کشورهای مسلمان بخش زیادی را در اختیار دارند که با استفاده از آن می توانند وحدت و قدرت خود را چند برابر کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: در صورت شناخت دقیق از قرآن، سیره پیامبر و فلسفه دستورات پروردگار دیگر هیچ گونه اختلاف و سردرگمی بین مسلمان بوجود نمی آید و همه در راستای سعادت و عاقبت بخیری حرکت خواهند کرد.

منظور از وحدت شیعه و سنی کنار گذاشتن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات است

امام جمعه شهر گوگ تپه مهاباد نیز می گوید: منظور از وحدت شیعه و سنی کنار گذاشتن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آنها در تعامل با یکدیگر و در مسائل مربوط به جهان اسلام و صحنه بین المللی است.

ماموستا یحیی اسماعیلی معتقد است: مسلمانان باید فارغ از اختلافات و با پرهیز از تفرقه در مسائل جهان اسلام هم سو و هم جهت حرکت کنند.

وی هفته وحدت را نماد همدلی، اخلاق‌ محوری و عظمت مسلمین و برادری شیعه و سنی دانست و افزود: هفته وحدت نماد پیمان با راه و روش اسلام و خط امام و رهبری و به این معناست که شیعه و سنی باید در مشترکات با هم وحدت و انسجام داشته باشند و در جهت زدودن اختلافات و همچنین، مقابله با دشمنان مشترک است.

وحدت واقعی در ایران اسلامی حاکم است

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: وحدت واقعی بین پیروان مذاهب مختلف اسلامی در نظام مقدس جمهوری اسلامی حاکم است و هر روز این همبستگی بیشتر خواهد شد.

 

حجت الاسلام عسگر دیرباز افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون وحدت عملی در بین مذاهب مختلف به ویژه شیعه و اهل تسنن کشور حاکم بوده و بزرگان نظام نیز همواره بر اصل وحدت تاکید داشتند.

وی با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری جهان اسلام به ویژه جمهوری اسلامی به وحدت و تفاهم و همدلی نیاز دارد، گفت: در این شرایط هرکس دم از تفرقه بزند، به اسلام خیانت می کند.

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه تمام سعی دشمنان ایجاد دشمنی و تفرقه بین مسلمانان است، گفت: با وجود تنوع اقوام و مذاهب و ادیان در استان، شاهد وجود تفاهم و آرامش و صمیمیت میان گروه های مختلف هستیم.

حجت الاسلام دیرباز تاکید کرد: همه علمای عامل و آگاه در همه کشور به ویژه در استان با پیروی از منویات بزرگان به ویژه مقام معظم رهبری از تفرقه دوری می کنند که این وحدت برگرفته از اندیشه بزرگ اسلام است.

تفرقه خطرناک‌ترین سلاح دشمنان اسلام است

فرماندار ویژه مهاباد گفت: ایجاد تفرقه و شکاف مذهبی بین اقوام مختلف خطرناک ترین سلاحی است که دشمنان اسلام علیه مسلمانان استفاده می‌کنند.

عارف خدرلو افزود: در ایران اسلامی نیز از اوایل پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تاکنون، دشمنان این مرز و بوم از راه های مختلف به فکر ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی و ایجاد تفرقه بین اقوام و مذاهب بودند که با بصیرت و هوشیاری قومیت های مختلف این سیاست نقش برآب شده است.

 

وی با بیان اینکه در اطراف پیامبر اکرم (ره) همه نژادها از جمله عرب و غیرعرب حضور داشتند، تاکید کرد: قرآن کریم پیامبر گرامی (ص) را کامل‌ترین الگو و اسوه حسنه همه انسان‌ها در همه دوران معرفی می‌کند تا آنان که در جستجوی حق و رستگاری بوده و در پیمودن راه کمال، از ایشان پیروی کنند.

فرماندار ویژه مهاباد اظهار داشت: مردم‌سالاری دینی شاخصه و ویژگی مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که در آن همه مسوولان و دست اندرکاران امر اداره کشور براساس شایسته سالاری و بدون در نظر گرفتن مذهب و قومیت انتخاب می‌شوند.

خدرلو، با اشاره به انتصاب امیر دریادار “شهرام ایرانی” به عنوان فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توسط مقام معظم کل قوا گفت: انتخاب بجا و شایسته این فرمانده کردزبان سرآغازی نوین و نقشه راهی برای سران قوا و سایر دستگاه‌های اجرایی در انتخاب مدیران و استفاده از ظرفیت سایر اقوام ایران اسلامی در اداره امور مملکت و پست‌های کلیدی کشور بود که در دولت حجت الاسلام رییسی با انتخاب یکی دیگران از افراد اهل سنت به عنوان دستیار اول رییس جمهور ادامه پیدا کرد.

وی وحدت را ضامن حفظ همبستگی و انسجام نظام دانست و تاکید کرد: در سایه وحدت عملی بین مذاهب و قومیت های مختلف در سطح کشور، راه نفوذ دشمنان در جامعه اسلامی بسته شده و دسیسه های متعدد آنها نقش برآب شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا