جامعه

رییس جهاد کشاورزی: آذربایجان غربی رتبه نخست تنوع گونه گیاهان دارویی ایران را دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: استان رتبه اول کشور را از نظر تنوع گونه‌های گیاهان دارویی در سطح کشور دارد.

به گزارش آرمان خرد ، خسرو شهبازی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی یکی از مهم ترین رویشگاه های گیاهان دارویی در کشور است، افزود: در استان بیش از ۴۶۰ گونه گیاه دارویی شناسایی شده و با توجه به غنای گونه‌ایی در این منطقه، استان از لحاظ تنوع گونه گیاهان دارویی دارای رتبه اول در کشور را دارد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد ۷۰ الی ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی بهاری در استان مورد برداشت قرار می‌گیرد، تصریح کرد: در حال حاضر اساسی ترین مشکل در رابطه با گونه های منحصر بفرد استان، برداشت بی رویه و غیر اصولی این گونه ها از عرصه های طبیعی است.

شهبازی با اشاره به گونه های گیاهان خوراکی بهاری و دارویی در معرض انقراض نیز، اظهار کرد: گونه‌ های در حال انقراض شامل‌ شنگ‌، گندله‌، قاز ایاغی‌، دوه دبانی‌، آویشن‌، کهلیک‌ اوتی‌، نعناع کوهی‌، گول آقا، مرزه کوهی‌، کنگر، ریواس، اوه لیک‌، سالمانجا، اسفناج وحشی‌ و بولاغ اوتی‌ هستند که در این‌ رابطه‌ اداره کل‌ منابع‌ طبیعی‌ و آبخیزداری استان دستورالعمل‌ و بخشنامه‌ هایی‌ در خصوص کنترل و برخورد بـا برداشت‌ غیرقانونی‌ و بدون برنامه‌ از عرصه‌ های طبیعـی‌ صادر کرده است‌.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی یادآور شد: با توجه به تعداد زیاد گونه های خوراکی بهاری و پراکندگی مناطق و رویشگاه‌ها در سطح استان و عدم شناسایی و رصد افراد فعال در امر بازاریابی و فروش این گونه ها، نمی توان میزان دقیقی در خصوص متوسط برداشت این دسته از گیاهان ارائه کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا