سایر

کتاب اثر مرکب

باشد برای بعد؛ از فردا…نه از شنبه! اگر جیب‌هایمان را خوب بگردیم، می‌توانیم مُشتی از این بهانه‌های دانه درشت را پیدا کنیم. وعده‌های سرخرمنی که شاید هیچ‌وقت به واقعیت تبدیل نشوند؛ رویاهایی که تا اندازه یک آه سوزناک سقوط می‌کنند و اهدافی که بیشتر به سراب شبیه هستند تا یک چیز دست‌یافتنی. اما چرا این‌گونه است؟ آیا آرزوهای ما بیش از اندازه بزرگ هستند یا رویکردمان اشتباه است؟ «دارن هاردی» در کتاب اثر مرکب ، پاسخ‌ها و راهکارهای جالبی را به افراد سرگردان و خسته از مسیرهای بی‌انتها ارائه می‌دهد. در این بخش از خانه سرمایه می‌توانید خلاصه‌ای دست‌چین‌شده از کتاب ارزشمند (The Compound Effect) را بخوانید. با ما همراه باشید.

سرفصل‌های این مقاله [نمایش دادن]

با خواندن این کتاب چه چیزهایی را یاد می‌گیریم؟
با تفاوت بین موفقیت‌های سطحی و عمیق آشنا می‌شویم.
روش «آهسته و پیوسته» اقدام کردن را یاد می‌گیریم.
چند نکته کاربردی در مورد انجام آهسته و پیوسته کارها می‌آموزیم.
با روش «تقلب آرنولد شوارتزنگر» و تاثیر آن در عبور از محدودیت‌های ذهنی آشنا می‌شویم.
چه کسی کتاب اثر مرکب را نوشته است؟
«دارن هاردی» (Darren Hardy) نویسنده کتاب اثر مرکب (The Compound Effect) و دو کتاب دیگر با نام‌های (Living Your Best Year Ever) و (The Entrepreneur Roller Coaster) است که در ایران با نام‌های مختلفی همچون «امسال تکرار نخواهد شد» و «‌قطار سرعت به سوی ثروت» ترجمه شده‌اند. علاوه‌براین، او به عنوان مشاور و سخنران نیز فعالیت می‌کند. اثر مرکب، اولین کتاب او است که نکته‌هایی جالب، ساده، کوچک و قابل اجرا را برای رسیدن به موفقیت در بردارد.

به دنبال پیشرفت‌های واقعی و عمیق باشید
این روزها همه به دنبال سرعت هستند. همه می‌خواهند سریع‌تر پولدار شوند، سریع‌تر ترفیع بگیرند و زودتر موفق شوند. اما در حقیقت، آن چیزی که نتیجه‌های مثبت و لذت‌بخش‌تری را ایجاد می‌کند، تغییراتی است که در بلند مدت انجام می‌شوند. در این عصر «بدو بدو!» ما فست فود می‌خوریم چون آشپزی خیلی زمان می‌برد، رژیم غذایی فشرده‌ای را اجرا می‌کنیم تا ۱۰ کیلو در هفته وزن کم کنیم و اگر در عرض یک سال ترفیع نگیریم، بی‌قرار می‌شویم. انتظار نتایج لحظه‌ای، چیزهای زیادی را خراب می‌کند. مثلا وقتی نتوانیم آن ۱۰ کیلو در هفته را کم کنیم، احساس سرخوردگی و ناامیدی وجودمان را دربرمی‌گیرد. حتی کم‌کم ممکن است فکر کنیم که هیچ‌وقت نمی‌توانیم کاری را تمام کنیم. شما باید آرام آرام قدم بردارید. زیرا اقدامات مثبت و کوچک روزانه، راز موفقیت بلندمدت هستند. فردی به نام «اسکات» سعی کرد با قدم‌های آهسته، زندگی خود را تغییر دهد. یکی از اهدافش، کاهش وزن بود. او به جای اینکه با تعیین هدفی مثل کاهش ۱۰ کیلوگرم در یک هفته، خودش را تحت فشار بگذارد، هر روز به اندازه ۱۲۵ کالری از حجم غذای روزانه‌اش را کم کرد. علاوه بر این او فاصله خانه تا محل کارش را پیاده‌روی می‌کرد و در طول مسیر به پادکست‌های انگیزشی گوش می‌داد. با انجام پیوسته این کار، اسکات توانست در عرض ۳۱ ماه، ۱۵ کیلو وزن کم کند. گذشته از این‌ها بهبود راندمان کاری‌اش باعث شد که او ترفیع و افزایش حقوق هم بگیرد.
اثر مرکب، یعنی بدانیم هر تصمیمی که می‌گیریم، سرنوشت ما را می‌سازد و موفقیت، نتیجه دنبال کردن عملکردهای با ثبات و پیوسته است. حتی وقتی به اهدافتان می‌رسید، باید نظمتان را حفظ کنید تا از آن هدف جلوتر بروید؛ آرام و پیوسته. حتما شما هم رستوران‌هایی را دیده‌اید که بعد از مشهور شدن، دیگر اهمیت چندانی به مشتری‌هایشان نمی‌دهند. منوهایشان تکراری می‌شود و روند کارشان افت پیدا می‌کند. یادتان باشد، شما باید کاری کنید که همیشه نتایج مثبت پیوسته‌ای را به دنبال داشته باشد. نمی‌توان نام نتیجه‌های موقتی و کوتاه مدت را موفقیت گذاشت. حالا پرسش درست این است که رمز موفقیت پایدار چیست؟

این مطلب را حتما بخوانید: خلاصه کتاب چگونه ثروتمند شویم اثر برایان تریسی
آهسته و پیوسته به اهدافتان برسید
خلاصه کتاب اثر مرکب دارن هاردی

چطور می‌توان کاری کرد که گام‌های بعدی در مسیر موفقیت به اندازه گام اول، پرشور و هیجان باشند؟ خب، شاید بد نباشد که از گام‌های کوچک، آهسته و پیوسته استفاده کنید. اگر به انجام رفتارهای کوچک و سالم خود پایبند باشید، دیگران هم به آن رفتارها عادت می‌کنند و شما را راحت‌تر می‌پذیرند. چه بسا خودشان هم تحت تاثیر این رفتار شما قرار بگیرند و آنها هم آن کار را تکرار کنند. با ادامه این روند، تصمیم‌های بهتری برای زندگی‌تان خواهید گرفت و حس خواهید کرد که کسی نمی‌تواند جلویتان را بگیرد! انجام کارها به صورت آهسته اما پیوسته، قدرتمندترین نیروی محرکه موفقیت است. «مایکل فلپس» شناگر را در نظر بگیرید. مربی او در طول ۱۲ سال تنها یک‌بار اجازه داد که تمرینش را زودتر تمام کند و برود. تمام این تمرین‌ها در کنار هم باعث شدند تا او هشت مدال طلای المپیک را ببرد.
نیروی انجام آهسته و پیوسته، تنها زمانی فعال می‌شود که شما شتاب خود را در طول یک دوره زمانی طولانی حفظ کنید. بنابراین باید آن کار را در قالب یک برنامه به اجرا درآورید. در ضمن، واقع‌گرا باشید و سعی نکنید همه کارها را در زمان کوتاهی انجام دهید. در عوض، با شروعی کوچک، کار را پیش ببرید. پس فکر روزانه دو ساعت ورزش در باشگاه را فراموش کنید! بهترین کار این است که سه روز در هفته، روزانه یک ساعت ورزش کنید و به آن بچسبید. چیزی که باعث حفظ شتاب شما می‌شود، افزایش مدت زمان انجام آن کار نیست، بلکه انجام پیوسته آن است. شاید برای حفظ این روند مجبور شوید که برخی از کارها را حذف کرده یا ملاقات با برخی افراد را محدود کنید.
یکی از اقدام‌های مهمی که می‌تواند به حفظ این برنامه روتین کمک کند، دور کردن خودتان از شرایط تنش‌زا است. مثلا می‌توانید به جای گوش کردن به اخبار که سرشار از تاثیرهای منفی است، به آهنگ‌ها یا پادکست‌های انگیزشی گوش دهید؛ یا به جای ملاقات با افرادی که مدام غرولند می‌کنند با کسانی صحبت کنید که سرشار از انرژی و انگیزه هستند. به این ترتیب، شما هم می‌توانید انرژی خود را حفظ کرده و در مسیری که برای خودتان طراحی کرده‌اید قدم بگذارید.

از مرزهای درونی‌تان عبور کنید
خلاصه کتاب اثر مرکب دارن هاردی

محدودیت‌های شخصی، یکی از مواردی است که شاید در طول این مسیر با آن برخورد کنید. مسئله این است که آیا تسلیم می‌شوید یا دیوار را می‌شکنید؟ دیوار نظم و روال روزمره، همان فاصله بین خود سابق شما و خود قوی‌تر و بهتر شما است. خواهید دید که عادت‌های جدیدتان دست به دست هم می‌دهند و شما را به انسان موفق‌تری تبدیل خواهند کرد. پس وقتی به نقطه انتهایی یا همان مرز توانتان در موفقیت می‌رسید به جای متوقف شدن، از آن حد عبور کنید تا سریع‌تر و بزرگ‌تر به موفقیت برسید. «اصل تقلب» (The Cheating Principle) معروف «آرنولد شوارتزنگر» (Arnold Schwarzenegger) را برای تمرین وزنه‌برداری به یاد دارید؟ او باور داشت که وقتی شما به بیشترین تعداد وزنه‌های خود می‌رسید می‌توانید کمی پشتتان را خم کنید و با کمک گرفتن از سایر عضلاتتان تکرارهای بیشتری را انجام دهید. به همین ترتیب، عبور از محدودیت‌هایی که برای خودتان در نظر گرفته‌اید شما را قوی‌تر خواهد کرد. همیشه کمی بیشتر، کمی جلوتر و کمی قوی‌تر شدن شما را به سمت موفقیت‌هایی که به نظر دست نیافتنی هستند سوق می‌دهد.

این مطلب را حتما بخوانید: خلاصه کتاب جادوی فکر بزرگ اثر دیوید شوارتز
پیام اصلی نویسنده در کتاب اثر مرکب چه بود؟
بیایید پیام‌های کتاب اثر مرکب را در قالب چند نکته ساده با هم مرور کنیم:

ما مسئول واقعی زندگی خودمان هستیم. پیروزی و شکست‌هایمان تنها به خودمان مربوط هستند نه دیگران.
برداشتن قدم‌های کوچک، دنبال کردن یک برنامه و پیوسته انجام دادن آن قدم‌های کوچک باعث می‌شود تا به موفقیت برسیم.
خارج شدن از مرزهای ذهنی و عبور از آنها باعث می‌شود تا با ظرفیت‌های ناشناخته درونمان آشنا شویم.
نظر شما چیست؟
فکر می‌کنید کدام‌یک از کارهای کوچک روزانه‌تان نیاز به تغییرهای اساسی دارند؟ آیا برنامه‌ای برای ایجاد اقدام‌های کوچک سازنده در ذهنتان دارید؟

انتهای رپورتاژ آگهی // محمد جانبلاغی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا