کشاورزی

مصاحبه با عزیز بیگ زاده؛ زعفران‌کار موفق بوکانی و اولین زعفران‌کار به صورت اقتصادی در غرب کشور

شیلان ستایش

طعم، خواص خوراکی و دارویی و از همه مهمتر درآمد‌زایی حاصل از تولید و عرضه زعفران توجه خیلی ها را به خود جلب کرده است. با توجه به استقبال و هجوم افکار به سمت پرورش و فروش زعفران به سراغ آقای عزیز بیگ زاده زعفران‌کار موفق بوکانی و موسس شرکت «بسته بندی زعفران و چاشنی یاقوت سرخ سالار بوکان» رفتیم تا با روش کشت این محصول آشنا شویم.

* لطفا خودتان را به طور کامل برای خوانندگان نشریه معرفی بفرمایید.
بنده عزیز بیگ زاده، متولد سال ۱۳۴۰ در بوکان، کشاورز و زعفران‌کار روستای درزیولی و اولین زعفران‌کار به صورت اقتصادی در غرب کشور هستم.

* با خبر شدیم در تولید زعفران فعالیت دارید؛ در خصوص فعالیت تان و نحوه کاشت این محصول توضیحاتی بفرمایید.
بنده در زمین کشاورزی به مساحت حدود ۸ هزار مترمربع اقدام به کاشت نموده که به صورت ردیفی و عمقی در فاصله های ۱۵ سانت و عمق ۱۵ سانت کاشت می شود.

*چطور شد به فکر این کار افتادید و چند سال است به کشت زعفران مشغول هستید؟
بنده از قبل علاقه زیادی به کاشت زعفران داشتم حتی در حیاط خانه ام چند عدد پیاز زعفران کاشتم که جزء طرح کاشت در منطقه شد و الان ۳ سال است در این زمینه فعالیت دارم. همچنین شرکتی به نام شرکت بسته بندی زعفران و چاشنی یاقوت سرخ سالار بوکان نیز در بوکان تاسیس کردم.

*استقبال از این محصول چطور است؟
خوشیختانه چون زعفران بنده به صورت بکر و بدون هیچگونه افزودنی و نگهدارنده می‌باشد، دوستان و آشنایان استقبال خوبی کردند و کل محصول بنده را خریداری نمودند. (سال اول برداشت ندارد، سال دوم ۱٫۳۰۰ کیلوگرم زعفران خشک)

*مشکلات تولید این محصول را بیان بفرمایید.
مشکل اصلی زعفران کار فقط نبودن کارگر است؛ چون کارگرها باید به صورت خانوادگی و ماندگار باشند. این مساله هم فعلا در منطقه ما جا نیفتاده است.

* مهم ترین فصل کار زعفران چه زمانی است؟
فصل کاشت پیاز زعفران در فصل تابستان می باشد و برداشت آن در فصل پاییز یعنی اول مهرماه تا ۱۵ مهر دو مرحله آبیاری و سله شکنی میشه تا آبان ماه که فصل گا دهی و برداشت است.

*هنگام خرید زعفران باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
زعفران خوب و اصل زعفرانی است که شکل ظاهری زعفران به صورت شیپور یعنی نوک آن باریک و ته آن باز و شیپوری باشد. زعفران مرغوب و عالی را اگر در آب یا روی یخ قرار دهید، کم کم رنگ دهی دارد اما زعفران بدل فورا رنگ خود را در آب پخش می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا