جامعهفرهنگ و هنر

لباس زنان كُرد نمادي از فرهنگ و هويت و الگوي يك حجاب برتر

  • بهمن کریمی   
  • لباس زنان كُرد علاوه بر زيبايي آن به دليل تنوع رنگ، نمادي از فرهنگ و هويت مردمان ايران زمين و الگويي براي يك حجاب برتر است، لباسي كه در آن تمام بدن پوشيده و كاملا منطبق با فرهنگ ديني و ملي ما است.

لباس زنان كُرد در طول تاريخ يكي از الگوهاي حجاب برتر در ميان اقوام و قوميت هاي مختلف دنيا بوده و با گذشت هزاران سال اين لباس حجاب خود را از دست نداده و اين نشان دهنده ميزان پايبندي مردمان كُرد به حجاب و پوشيدگي در ميان زنانشان بوده است.
اگرچه امروز شاهد مدل هاي مختلف با رنگ هاي گوناگون از اين لباس هستيم اما ساختار كلي آن كه موضوع پوشيدگي و آراستگي آن است، حفظ شده و خدشه اي به آن وارد نشده است.
اين لباس يكي از زيباترين و پوشيده ترين پوشش هايي است كه به نوشته سياحان در سفرنامه هايشان، در بين مردم دنيا كم نظير است؛ به طوري كه اين لباس در چندين جشنواره مختلف بين المللي مقام اول را از لحاظ پوشش، زيبايي و تنوع طرح به خود اختصاص داده است.
جنس و نوع بكار رفته در پوشاك و حتي تعداد آنها در هر منطقه با شرايط و عوامل طبيعي مطابقت دارد، به طوري كه در هر فصلي از سال پوشاك ويژه اي مورد استفاده قرار مي گيرد و بلندي و كوتاهي لباس و رنگ آنها در ارتباط مستقيم با نوع آب و هوايي است.
به عقيده كارشناسان، لباس از بارزترين نمادهاي فرهنگي، مهم‌ترين و مشخص‌ترين مظاهر قومي و همچنين از سريع الانتقال‌ترين نشانه‌هاي فرهنگي است كه به سرعت تحت تاثير پديده‌هاي فرهنگ‌ پذيري در بين جوامع گوناگون انساني قرار مي‌گيرد.
لباس همواره نشانگر بخش عظيمي از نيازهاي مادي و معنوي انسان‌ها بوده كه دانش فرهنگي و تصورات و تفكرات و جهان‌ بيني يك گروه قومي را نشان مي‌دهد.
كارشناس ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان جوانرود در اين ارتباط مي گويد: پوشش محلي و لباس كُردي جزيي از فرهنگ مردم اين شهرستان است كه قدمت آن به گذشته هاي دور بر مي گردد.
مسعود رضايي با بيان اينكه قدمت لباس كُردي به قدمت خود مردمان كُرد بر مي گردد، افزود: اگر بخواهيم به به تصويري از قديمي ترين لباس كردي اشاره كنيم گوياترين تصاوير نقش برجسته دوران هخامنشي است.
رضايي يادآور شد: تنوع در لباس كُردي در دهه هاي اخير رو به فزوني گذاشته است تا جايي كه لباس مورد استفاده بخصوص در لباس هاي زنانه تفاوت هاي زيادي با 100 سال پيش پيدا كرده است.
يكي از خياط هاي كُردي دوز شهر جوانرود كه مديرعامل كانون كميسيون بانوان فرمانداري مي باشد، نيز گفت: مدت 10 سال پيش كار خياطي لباس هاي كُردي انجام مي دهم و اين كار را با گذراندن دوره هاي آموزشي در آموزشگاه ها ياد گرفته ام.
طليعه نادري افزود: اصلي ترين مدل هاي لباس كردي جوانرود، سقزي و كُردي سوراني است كه اكنون به واسطه درخواست مشتري مدل هاي ديگري به آن اضافه مي شود.
وي عروسكي، پيش عصايي، شال و كمربند، لنگري كله قندي و شاپركي را از انواع ديگر اين مدل ها عنوان كرد.
اين خياط جوانرودي يادآور شد: هرچند خودم بيشتر دوختن مدل كُردي را مي پسندم اما مدل هاي متنوعي به بازار آمده است و سليقه مشتريان را تغيير داده به همين دليل برخي مدل هاي كنوني به تاسي از مدل هاي بيگانه گرفته شده است.
شهرستان جوانرود با 74 هزار نفر جمعيت در 86 كيلومتري شمال غرب كرمانشاه واقع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا