یاداشت ها

علت نامگذاری روز خبرنگار

بی شک یکی از پرمخاطره ترین مشاغل دنیا شغل خبرنگاری است.خبرنگارانی که بهای صداقت و تعهد را در ارسال خبر با جانشان می پردازند تا با نگارش و تولیدخبر مردم را در گوشه گوشه جهان یطور لحظه ای مطلع نمایند. حضور در خط مقدم جبهه های نبرد چه جنگ گلوله و آتش باشد و چه […]

بی شک یکی از پرمخاطره ترین مشاغل دنیا شغل خبرنگاری است.خبرنگارانی که بهای صداقت و تعهد را در ارسال خبر با جانشان می پردازند تا با نگارش و تولیدخبر مردم را در گوشه گوشه جهان یطور لحظه ای مطلع نمایند.

حضور در خط مقدم جبهه های نبرد چه جنگ گلوله و آتش باشد و چه جنگ سرد، تلاش دارد تا ماهیت کارش را به سرانجام برساند و مثل یک آتش نشان که به فکر همه افرادگرفتار در آتش هست به جز خودش.

۱۷ مرداد ۱۳۷۷، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مستقر در مزار شریف افغانستان، به همراه ۸ نفر از کارکنان سرکنسولگری ایران در این شهر توسط عوامل گروه طالبان به شهادت رسیدند

به گزارش پایان تیتر، هفده سال پیش در چنین روزی، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف، در حین انجام گزارش به همراه ۸ نفر از کارکنان سرکنسولگری ایران در این شهر توسط عوامل گروه طالبان به شهادت رسیدند. تامدتها از سرنوشت این ۹ نفر گزارشی منتشر نشد، تا این که اجساد آنان در یک گور جمعی در خرابه‌های پشت کنسولگری به دست آمد.

محمود صارمی در سال ۱۳۴۷ در در روستای چهاربره شهرستان بروجرد از توابع استان لرستان متولد شد. از آن جایی که خانواده به کار کشاورزی مشغول بودند و پدر خانواده گاه‌وبیگاه برای یافتن کار راهی کشور کویت می‌شد پس لازم بود کودکان از همان سال‌های نخستین زندگی دوشادوش خانواده مشغول به کار شوند، و محمود هم از این قاعده مستثنی نبود. دوره ابتدایی را در همان روستا به پایان رساند و برا ی ادامه تحصیل روانه شهر- ستان بروجرد شد و در منزل خواهرش سکونت نمود. پس از شر کت در کنکور سراسری و پذیرفته شدن در رشته جغرافیا به تهران مهاجرت کرد. خانواده محمود هم به شهر مهاجرت کردند و بعد از گذراندن چند ترم از طریق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران راهی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل گردید و مدت ۱۷ ماه را در آن جا گذراند. مجدداً به دانشگاه بازگشت و به ادامه تحصیل پرداخت. محمود در سال ۱۳۷۰ مشغول به همکاری با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران گردید. در سال ۱۳۷۱ در حالی که به تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد ادامه می‌داد، ازدواج نمود. در تاریخ ۱۳۷۵ به عنوان مسؤول دفتر خبر گزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف افعانستان انتخاب شد و دو سال بعد در تاریخ ۱۷/۵/۱۳۷۷ در شهر مزار شریف به دست گروه طالبان در نهایت مظلومیت به شهادت رسید. پیکر آنان ۲۲ شهریور ۱۳۷۷ به تهران منتقل شد و به خاک سپرده شد.یادشان گرامی باد.

شورای فرهنگ عمومی کشور در اولین سالگرد این واقعه، روز ۱۷ مرداد را به پاس قدردانی از مقام و حرفه صارمی «روز خبرنگار» نامید.

حرفه خبرنگاری بی هیچ قید و شرطی جزو مشاغل سخت و پرخطر محسوب میشود.

صمیمانه ترین شادباش‌ها را پندار به مناسبت این روز تقدیم خبرنگاران می‌کند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا