فرهنگ و هنر

دست کوتاه ناشران آذربایجان غربی از شبکه کشوری پخش کتاب

بی مهری شبکه پخش کتاب دیرزمانی است ناشران آذربایجان غربی را رنج می‌دهد؛ دست آنها از این شبکه کوتاه شده و همین امر انگیزه ادامه فعالیت و خلق آثار ناب را از آنان گرفته شده است.

به گزارش  آرمان خرد به نقل از ایرنا، دست ناشران آذربایجان غربی از شبکه پخش کتاب پایتخت کوتاه است و آنها نمی‌توانند تالیفات و آثاری را که سال‌ها با زحمت خلق کرده‌اند، به مراکز اصلی پخش برسانند، چون شبکه پخش کتاب پایتخت از پذیرش کتاب‌های آنها خودداری می‌کند؛ ‌به عبارتی کتاب‌های آنها جدی گرفته نشده و در استان نیز محلی برای فروش مستقیم آثارشان وجود ندارد و خریدهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم دردی از دردهای آنها درمان نمی‌کند.

گاهی نوبسندگان و مولفان خود راهی تهران شده و ‌کتاب را برای فروش می‌برند البته موفق هم نمی‌شوند چون ‌با بی‌تفاوتی شبکه توزیع و فروش در پایتخت مواجه می‌شوند؛ در کنار آن، گرانی کاغذ و قیمت بالای آن هم مشکلات‌شان را مضاعف کرده و غصه‌ای دیگر بر این قشر افزوده است.

«نیره محسنی» مدیر انتشاراتی «ایلک آی» در این باره می‌گوید: ناشران استان همچنان با مشکل فروش و ‌پخش کتاب مواجه هستند.

وی با بیان اینکه کتاب را چاپ می‌کنیم ولی نمی‌توانیم به فروش برسانیم، گفت: کتاب‌های شهرستانی در شبکه فروش پایتخت جدی گرفته نمی‌شوند در حالیکه رزومه خوبی هم دارند.

محسنی افزود: گرانی کاغذ، نبود مرکز پخش، عدم برگزاری مراسم رونمایی و معرفی کتاب از دیگر مشکلات پیش روی ناشران این استان است.

وی ادامه داد: گاهی اوقات کتابفروشی‌های استان هم از خرید کتاب ما خودداری می‌کنند به طوری که چندی پیش کتاب چاپ شده را به کتابفروشی در ارومیه بردم که مسوول آن گفت که «ببر بده شبکه فروش تهران، ما از آنها می‌خریم.»

مدیر انتشاراتی «ایلک آی» اظهار کرد: یرپایی نمایشگاه‌های دایمی فرصت خوبی برای به نمایش گذاشتن کتاب‌های چاپ شده است که آن هم به دلیل مشکلات برگزار نمی‌شود.

در پخش کتاب با مشکل مواجه هستیم

شاعر و نویسنده ادبیات فولکلور آذربایجان و مدیر انتشاراتی «یاز» هم معتقد است: مرکز اصلی پخش کتاب تهران است ولی ‌ما نمی‌توانیم وارد آن شبکه شویم.

بهرام اسدی که سابقه ۲۰ ساله در این حوزه دارد، افزود: باید ارگانی برای پخش کتاب تشکیل شود تا کتاب‌های چاپ شده از طریق آن به شبکه پخش و فروش وارد شود.

اعطای مجوز برای کتاب‌های تُرکی زمان‌بر است

وی ادامه داد: در زمینه مجوز هم بسیاری از کتاب‌ها اصلاحیه می‌خورند به ویژه کتاب‌های تُرکی، اگر به کتاب‌های دیگر در طول ۱۰ روز مجوز بدهند برای کتب تُرکی سه ماه زمان باید صرف کرد تا مجوز صادر شود.

نبود تبلیغ مانع فروش کتاب‌های استان می‌شود

رییس اتحادیه چاپخانه داران آذربایجان غربی هم در این باره اعتقاد دارد: شبکه پخش کتاب تهران بیشتر تمایل دارد کتاب‌های نویسندگان مشهور را خریداری کند به همین خاطر کمتر تمایلی به خرید کتاب‌های شهرستانی و استانی نشان می‌دهد و می‌توان گفت یکسری تنگ نظری‌هایی نسبت به شهرستان‌ها در این بخش وجود دارد.

تقی زاده اظهار کرد: عدم معرفی و تبلیغ، از جمله عوامل دیگری است که باعث شده کتاب‌های استان نتوانند وارد شبکه پخش شده و خریداری شوند.

وی ادامه‌ داد: در صورتی که در تهران سالن‌هایی وجود دارد که اقدام به نقد و بررسی کتاب می‌کنند و از سوی دیگر برنامه نقد کتاب مورد نظر رسانه‌ای می‌شود و همین نقد و رسانه‌ای شدن زمینه را برای شناخت کتاب فراهم می‌کند در حالی که در استان ما نه برنامه نقد و معرفی کتاب وجود دارد و نه محلی برای معرفی آن.

رییس اتحادیه ناشران آذربایجان غربی افزود: گرانی کاغذ هم از دیگر مشکلات پیش روی ناشران است کسی که در تهران فعالیت دارد، راحت تر می‌تواند کاغذ مورد نیاز خود را بخرد ولی به عنوان مثال بنده خودم ‌برای خرید سه بند کاغذ ابتدا باید حواله بخرم و پس از آن به محل دیگر رفته و از آنجا به انبار و ‌از انبار به اتوبوس و ‌از طریق اتوبوس کاغذها را به ارومیه برسانم که طی این مسیر، نه تنها هزینه زیادی را موجب می‌شود ‌بلکه باعث پاره و پخش شدن کاغذها می‌شود.

تقی زاده گفت: امکاناتی که در تهران وجود ‌دارد اینجا نیست و ناشران مجبور می‌شوند کتاب‌های خود ‌را در استان قم چاپ کنند چاپخانه‌های آنها مجهز بوده چنان‌که از کاغذ خارجی و مطلوب استفاده کرده و کتاب را به شکل شکیل چاپ می‌کنند.

نبود شبکه توزیع کتاب دلیل کم‌ رونقی کار ناشران آذربایجان غربی

مدیر انتشارات آسمان کتاب هم اظهار کرد: نبود شبکه توزیع و پخش کتاب یکی از دلایل کم رونقی کار ناشران استان است و ناشران استان در ایجاد این شبکه ساز و کاری ندارند.

توحید اصغرزاده نداشتن بازار کتاب و کتابفروشی‌ها را از جمله عواملی دانست که‌ مانع فعالیت ناشران شده و ‌از چاپ ‌پر تیراژ کتاب جلوگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: هر چند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه تسهیلاتی گذاشته ولی کاهش اقبال به کتابخوانی مانع ورود بخش خصوصی به عرصه کتاب می‌شود.

مدیر انتشاراتی آسمان کتاب اضافه کرد: دادن تسهیلات بانکی و بیمه‌ای به ناشران می‌تواند مشوق خوبی برای جذب نیروی انسانی و کاهش هزینه شود که‌ سازمان تامین اجتماعی اقبالی نشان نمی‌دهد.

وی افزود: ارایه سهمیه کاغذ و خرید استاندارد کتاب از سوی کتابخانه‌های عمومی نیز می‌تواند از موانع این حوزه بکاهد.

اصغرزاده ادامه داد: در حال حاضر کمتر ناشری وجود دارد که به داشتن مجموعه انتشاراتی اقبال نشان دهد معمولا کمبود منابع مالی خود را به چاپ دیجیتالی و نوشت افزار گره می‌زنند.

وی تاکید کرد: نداشتن چاپخانه‌های حرفه‌ای در سطح استان موجب می‌شود ناشران برای انجام کار ارزان قیمت و با کیفیت، کتاب‌های خودشان را به تهران، قم و تبریز بفرستند.

مدیر انتشاراتی آسمان کتاب گفت: در حال حاضر ناشران استان وحدت رویه ندارند و ‌به زنجیره چاپ و فروش کتاب نپیوسته‌اند این مشکل مربوط به ارشاد اسلامی نیست بلکه مربوط به ما ناشران است که کسب و کارمان را ارتقا نمی‌دهیم و ‌برخورد حرفه‌ای با مقوله چاپ و نشر نداریم.

یارانه کاغذ را ناشران خود دریافت می‌کنند

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: ناشران براساس تیراژ کتابی که به تهران می‌فرستند، یارانه دریافت می‌کنند و فرهنگ و ارشاد اسلامی بربحث حقوقی و ‌مالکیت نظارت دارد.

پیروز قادری ادامه داد: ویراستاری، برگزاری کلاس‌های نویسندگی و تخصصی از جمله برنامه‌هایی است که برای ناشران انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه خرید کتاب از ناشران به صورت سراسری صورت می‌گیرد، گفت: قبلا فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب‌هایی را از ناشران خریداری می‌کرد چنان که سال گذشته به ارزش ۸۰ میلیون تومان، کتاب خریداری شد و ‌امسال نیز اگر بودجه داده شود کتاب از ناشران خریداری می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، ۱۴۶ ناشر در استان آذربایجان غربی وجود دارد که از این تعداد ۹۰ ناشر فعال است.

براساس این گزارش، ناشران شهرستانی و ‌استانی همواره از بی تفاوتی شبکه فروش رنح برده و در فروش کتاب‌های خود ناتوان مانده‌اند و همین امر یعنی بدون خریدار ماندن کتاب نوبسندگان و ‌ناشران زمینه بی انگیزه شدن را در آنها فراهم می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا