خبرهای اقتصادیاداشت ها

بوکان خُفته بر روی گنج، اما بیکار!

شهرستان بوکان را می توان یکی از قطب های اصلی کشاورزی در استان و حتی کشور دانست که با وجود این گنج مهم خدادادی آمار باور نکردنی ۲۱ درصدی( امار رسمی) بیکاری برای این شهرستان به ثبت رسیده است.
به گزارش پایگاه خبری آرمان خرد : توجه به ذخایر و ظرفیت‌های مهم کشاورزی در سومین شهر پرجمعیت استان یکی از مسائل مهمی است که در راستای عمران و آبادانی و رفع بیکاری باید موردتوجه قرار گیرد.
شهرستان بوکان به واسطه قرار گرفتن در حوزه جنوبی دریاچه ارومیه و همچنین گذر دو رودخانه مهم و چندین رودخانه فرعی و زمین های حاصل خیز در حوزه های ابی و دیم هر ساله سهم بسیار مهمی از تولید محصولات کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است.
با نگاهی اجمالی به بخش تولیدات کشاورزی این شهرستان در می بابیم که بوکان هر ساله بیش از ۱۰ درصد سهم کشاورزی استان معادل ۶۳۰ هزار تن را به خود اختصاص می دهد که این امار از ۱۱۰ هزار هکتار زمین ابی و دیم به ثبت رسیده است.
بی تریدید با امار کوتاهی که در بالا ذکر شود می توان به ظرفیت استثنایی این شهرستان در حوزه کشاورزی پی برد، ظرفیتی که توسعه ان می تواند یکی از مهم ترین راه ها در رسیدن به تامین امنیت و استقلال غذایی و هچنین رفع بیکاری باشد.
بخش کشاورزی مهم ترین قطب اقتصادی بوکان است که اگر بخواهیم به مزیت‌های این بخش‌ جداگانه توجه کنیم باید بپذیریم در این حوزه مزیت بسیار بالای در این شهرستان وجود داد که می‌تواند عاملی برای جذب سرمایه‌ها و ایجاد اشتغال باشد.
بخش کشاورزی بوکان به دلیل تنوع محصول و تقاضای بالای برخی محصولات آن در بازارهای مختلف توان جذب نیروی کار و اشتغال‌زایی بالایی دارد که متاسفانه تا کنون آنچنان که باید و شاید این مهم نتوانسته است جای خود را در تصمیم گیری های کلان متولیان اشتغال در سطح استان و کشور باز کند.
آنچه مسلم و قابل ذکر است تا امروز مسئولان، جدای از بی توجهی به حوزه‌های خدمات و صنعت در بخش کشاورزی، چون صنایع تبدیلی و پائین دستی در حوزه کشاورزی نیز آن چنان که باید و شاید نتوانسته اند انتظارات را براورده کنند.
هم اکنون بوکان جدای از ۳ هزار و ۱۰۰ هکتار باغات میوه دارای ۲۵ هزار هکتار زمین آبی و ۸۵ هزار هکتار زمین دیم است که این مهم نشان می دهد بوکان روی گنج پنهانی قرار دارد که در صورت استفاده موثر و دقیق از ان نه تنها بی کاری در این شهرستان بلکه در بسیاری از شهرهای اطراف نیز این معظل بزرگ اجتماعی ریشه کن خواهد شد.
بر اساس آمار های رسمی سهم اشتغال بخش کشاورزی در ایران ۱۸ تا ۲۲ درصد اعلام شده که این مهم در شهر بوکان (هر چند هنوز امار دقیقی از سوی متولیان امر اعلام نگردیده) کمتر از ۱۲ درصد است.
بی شک برنامه ریزی مدون، استفاده از علم روز، توجه به حوزه صنایع تبدیلی و پائین دستی، میزان استفاده از حق ابه می تواند حوزه کشاورزی بوکان را به اهداف تعیین‌شده در اینده ای نزدیک برساند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا