برداشت زعفران در بوکان بیش از ۳ برابر شد

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی بوکان گفت: به خاطر شرایط مناسب آب و هوایی میزان برداشت زعفران امسال بیش از سه برابر نسبت به پارسال افزایش یافته است.
انور امینی‌خواه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: از سطح ۲.۸ هکتار زیر کشت زعفران این شهرستان امسال ۱۱.۵ کیلوگرم گل خشک زعفران برداشت شده که این مقدار در سال گذشته حدود سه کیلوگرم بود.
وی اضافه کرد: کشت زعفران در این شهرستان در سال ۱۳٨۹ توسط یکی از کشاورزان بوکانی در روستای «تکانتپه» بخش مرکزی و در سطح ۵۰۰ مترمربع آغاز شد و هم اکنون به ۲.۸ هکتار رسیده است.
«امینی‌خواه»، در خصوص عملکرد متوسط برداشت در سطح هکتار در این شهرستان اظهار داشت: عملکرد متوسط برداشت در هکتار، ۶ تا هفت کیلوگرم گل خشک زعفران است.
وی ادامه داد: گیاه زعفران در آب و هوای سرد، هم از نظر کیفیت و هم از لحاظ کمیّت عملکرد خوبی دارد به طوری که هم‌اکنون در مناطق کوهستانی و سردسیر این شهرستان سطح زیر کشت آن افزایش یافته و هر سال نیز بر میزان عملکرد این محصول در واحد سطح افزوده می‌شود.
سرپرست جهاد کشاورزی بوکان با اشاره به اینکه زعفران محصولی کم آب‌بر است و در طول یک سال ۲ تا سه بار به آبیاری نیاز دارد، بیان کرد: با توجه به کمبود آب در منطقه این محصول می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای دیگر محصولات پرآب بر باشد.
وی گفت: اشتغال‌زایی و اقتصادی بودن زعفران از ویژگی‌های مهم آن برای کشاورزان است و این محصول می‌تواند به اقتصاد خانواده به ویژه در روستاها کمک شایانی کند.
وی افزود: برای حمایت از کشاورزانی که متقاضی کشت زعفران هستند تسهیلات با بهره کم پرداخت می‌شود و در سالجاری به سه نفر از این افراد تسهیلات کم‌بهره برداخت شده است.
زعفران جزو گیاهان چندساله است که با استفاده پیاز گیاه رشد می‌کند و به دلیل طعم، بو و رنگ زرد خاصی که دارد در صنایع غذایی، شیرینی‌پزی، داروسازی و دیگر صنایع به مصرف می‌رسد.
به گفته کارشناسان زراعت، مناطق کوهستانی غرب کشور یکی از خواستگاه‌های قدیمی زعفران در کشور است و حتی گونه‌های وحشی از زعفران در مناطق مختلف این استان رویش پیدا می‌کند.
بوکان با داشتن ۱۱۰ هزار هکتار زمین زراعی یکی از قطب‌های مهم کشاورزی آذربایجان‌غربی است و هر ساله بیشترین تولید گندم در این استان را نیز به خود اختصاص می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا