جامعه

انتقاد از سر به فلک کشیدن نرخ اجاره بها در بوکان و عدم نظارت بر آن

خالد حسین زاده

طی یک سال گذشته و به دنبال افزایش قیمت‌ها در تمامی حوزه های اقتصادی کشور که متاثر از تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، رکود و… می‌باشد اجاره مسکن نیز روز به روز در تمام شهرها شاهد رشد چشم گیری بوده است که بوکانی ها نیز از این مهم استثنا نبوده اند.
طی چند ماه گذشته حباب اجاره مسکن در بسیاری از مناطق شهری و حتی حاشه ای شهر بوکان شاهد افزایش چشمگیری بوده که این مهم بی تردید معیشت خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.
با گشتی کوتاه در بنگاه های املاکی سطح شهر با قیمت های سرسام اوری برای اجاره مساکنی رو به روهستیم که تا سال گذشته قیمت ۲۰۰ هزار تومانی را تجربه می کردند.
متاسفانه اجاره بها مشمول قانون خاصی نیست و هیچ سازمان و اتحادیه ای بر روی قیمت گذاری آن دخالت ندارد وصاحب خانه ها بر اساس نرخ تورم در بازار و بدون توجه به وضعیت معیشت مردم بخصوص اجاره نشین ها در حال افزایش روزانه اجاره مساکن هستند.
در همین رابطه محمد که تازه نیز ازدواج کرده عنوان می کند: دو ماه تمام بنده در حال چرخ در این بنگاه به بنگاه دیگری هستم ولی نتوانسته ام خانه ای که در حد بودجه ما باشد نتوانسته ام پیدا کنم.
وی ادامه می دهد: تغیر افزایش اجاره مسکن توسط مالک آن مشخص می شود و هیچ نظارتی هم در این راستا در سطح شهر وجود ندارد مثلا در روستای کهریزه امیر ابادنیز خانه ای با قیمت ۴۰۰ هزار تومان اجاره در ماه نمی توان پیدا کرد.
محمد ادامه داد: کم ترین اجاره بها در مناطق حاشیه ای و روستاهای نزدیک به شهر بیش از ۴۰۰ هزار تومان است واین برای من و امثال من اصلا قابل اجاره نیست.
در این رابطه کمال اطهاری کارشناس بازار مسکن گفت: مهم‌ترین عاملی که موجب رشد نرخ اجاره می‌شود، سوداگری در بازار مسکن است و نرخ اجاره به صورت حباب‌گونه و منطقه‌ای افزایش می‌یابد و برخی از سوداگران عامل رشد سفته‌بازانه نرخ اجاره‌بها در بازار هستند.وی در ادامه افزود: رشد اخیر قیمت اجاره بهای مسکن کاملا حبابی است و هیچ دلیل منطقی برای آن بویژه در شهرهای کوچکی همچون بوکان وجود ندارد.
بدون شک با ادامه این روند در افزایش حباب بازار اجاره مسکن باید طی ماه های آینده شاهد افزایش ناهنجاری های اجتماعی در سطح شهر بوکان باشیم
بی تردید حباب بازار اجاره، این روز‌ها مستاجران را به استیصال کشانده است از یک طرف هزینه‌های زندگی افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر مالکان با استناد به افزایش قیمت مسکن و نیز رشد بازار‌های موازی، اجاره‌ها را بالا برده‌اند که در این میان مسئولین باید سکوت را شکسته و فکری به حال شرایط نابسامان این بازار کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا