ورزش

اروپایی‌ها رکورددار مرگ ناگهانی بین فوتبالیست‌ها/ شایع‌ترین دلیل مرگ بازیکنان چیست؟

در مجموع طی این ۵ سال، فیفا ۶۱۷ مورد مرگ ناگهانی را ثبت کرد که ۶۰۷ مورد آن بین بازیکنان فوتبال، ۴ مورد بازیکن فوتسال و ۴ مورد بازیکن فوتبال ساحلی بودند.

سرپرست دپارتمان پزشکی فدراسیون فوتبال گزارش جامعی درباره عوامل مرگ ناگهانی بین بازیکنان این رشته ارائه کرد.

به گزارش « زریان » و به نقل از خبرگزاری فارس، بهار حسن میرزایی سرپرست دپارتمان پزشکی فدراسیون و افسر پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا با تاکید بر اینکه کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال به عنوان متولی سلامت بازیکنان، آموزش احیای قلبی را در اولویت های خود قرار می دهد، اظهار داشت: در جریان بازی های یورو ۲۰۲۰، در دقیقه ۴۰ بازی بین تیم های ملی دانمارک و فنلاند، هافبک تیم ملی فوتبال دانمارک، به شکل ناگهانی و بدون برخورد روی زمین افتاد. در این شرایط در ورزش، (non contact collapse) اولین تشخیص ایست قلبی است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. در این شرایط تنها ۲ دقیقه فرصت داریم تا درمان را برای بازیکن شروع کنیم که شامل احیا و شوک قلبی می باشد.

وی اضافه کرد: بنا بر گزارشات ارایه شده توسط پزشک تیم، به محض رخداد این حادثه، با توجه به نزدیک بودن داور به بازیکن و مشاهده صحنه، سریعا بازی را متوقف و کادر پزشکی وارد زمین شدند. در ابتدای ارزیابی بازیکن هم تنفس طبیعی داشته و هم ضربان قلب، با این حال به سرعت شرایط بازیکن عوض شده و احیای قلبی برای وی شروع شده و چندین نوبت بازیکن شوک قلبی دریافت کرده است. احیای بازیکن حدود ده دقیقه به طول انجامیده و خوشبختانه احیا موفق بوده و بازیکن با بازگشت علائم حیاتی و هشیاری توسط امبولانی به بیمارستان منتقل و هم اکنون نیز تحت نظر است.

سرپرست دپارتمان پزشکی در ادامه بیان کرد: نکات مهمی که از این رویداد باید به آن توجه داشته باشیم، آشنایی داور با شرایط، شروع سریع و بدون وقفه درمان و احیای بازیکن توسط کادر پزشکی تیم، وجود دستگاه شوک (که الزامی است) و عدم دخالت سایر افراد غیر از کادر درمان در این پروسه است. با دقت به تصاویر متوجه می شوید که بازیکنان تیم چگونه با ایجاد حلقه ای دور بازیکن و کادر درمان، فضا را برای انجام عملیات صحیح درمانی مهیا کرده و مانع از ارایه خدمات درمانی توسط پزشک تیم نشده اند. این مدیریت صحیح شرایط ناشی از آموزش های مداوم است.

حسن میرزایی در ارتباط با علت ایجاد این حادثه در مقالات علمی ای که به بررسی مرگ قلبی در بازیکنان پرداخته اند، فیفا نیز با راه اندازی یک سامانه از سال ۲۰۱۴، شروع به ثبت کلیه موارد وقوع مرگ ناگهانی قلبی، افراد زنده مانده پس از ایست قلبی و مرگ های ناگهانی ناشی از تروما کرد. نتایج حاصل از این سامانه ثبت که در مجله BJSM به چاپ رسیده است حاصل بررسی داده های ۵ ساله بین سالهای ۲۰۱۴ الی است.

وی تصریح کرد: در مجموع طی این ۵ سال، فیفا ۶۱۷ مورد مرگ ناگهانی را ثبت کرد که ۶۰۷ مورد آن بین بازیکنان فوتبال، ۴ مورد بازیکن فوتسال و ۴ مورد بازیکن فوتبال ساحلی بودند. این داده ها حاصل همکاری ۶۷ کشور با فیفا بود. ۱۴۲مورد از این افراد با مرگ های ناگهانی، زنده ماندند (۲۳%). میانگین سنی بازیکنانی که دچار مرگ ناگهانی شدند ۳۴ سال گزارش شد که ازبازیکن ۵ ساله تا ۷۶ ساله بین آنها دیده می‌شود. از این ۶۱۷ بازیکن، ۹۶% را مردان تشکیل میدادند (۵۹۴ بازیکن) و همچنین ۹۵% آنها (۵۸۴ بازیکن) در سطح آماتور فوتبال بازی می کردند.

افسر پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا خاطرنشان کرد: در بررسی علل مرگ ناگهانی، ۸۲% علل وابسته به موارد قلبی عروقی، ۱۱% موارد مرتبط با تروما و ۷% موارد غیر مرتبط با تروما ذکر شدند. اکثر موارد گزارش شده از قاره اروپا بودند (۵۷%) و سپس قاره های دیگر به ترتیب آمریکای جنوبی (۱۲%)، آمریکای شمالی (۱۰%)، آسیا (۸%)، آفریقا (۷%) و استرالیا (۶%) قرار داشتند

حسن میرزایی اضافه کرد: یکی از یافته جالب این گزارش این بود، وقتی بازیکنان فوت شده تحت کالبد شکافی قرار گرفتند، شایعترین یافته، طبیعی بودن ساختار قلب بود. از این رو به نظر می آید بی نظمی های ریتم قلبی، شایعترین علل ایجاد مرگ ناگهانی در این گروه می باشد. یافته شایع بعدی در کالبد شکافی کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک بود که به عنوان شایع ترین علت مرگ قلبی در ورزشکاران گزارش میشود. البته باید توجه داشت میزان شیوع علل زمینه ای مطرح شده بسته به ناحیه و قاره بازیکن متفاوت بود. برای مثال در آمریکای جنوبی شایع ترین علت مرگ کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک و اختلالات عروق قلبی بودند. همانند گزارشات قلبی، بیماری های عروق قلبی، شایعترین علت مرگ در افراد بالای ۳۵ سال بود.

وی افزود: اگر بخواهیم به مهم ترین یافته این گزارش اشاره کنیم، میزان اثربخشی شوک قلبی سریع و احیای قلبی ریوی در زنده نگه داشتن بازیکنان فوت شده است. در مجموع، درصد کمی از بازیکنان فوت شده، توانستند زنده بمانند (۲۳%). اما این درصد در صورتی که بازیکن سریعا تحت احیای قلبی ریوی قرار میگرفت افزایش می یافت، برای مثال در این گزارش بیان شده در صورتیکه بازیکن فوت شده توسط یک بازیکن دیگر احیا می شد ۳۵% شانس زنده ماندن داشت و اگر توسط یک فرد آموزش دیده احیا میشد، ۵۰% شانس زنده ماندن داشت.

سرپرست دپارتمان پزشکی فدراسیون فوتبال عنوان کرد: نکته حیاتی و کلیدی این گزارش، میزان بالای موفقیت در زنده نگه داشتن بازیکن فوت شده در صورت استفاده از دستگاه شوک قلبی (دفیبریلاتور) بود. در صورت استفاده سریع از AED برای بازیکن فوت شده، احتمال زنده ماندن بازیکن به ۸۵% ارتقا می یافت. این موضوع به شکل کاملا واضحی نقش پر اهمیت آموزش صحیح احیا و لزوم وجود و استفاده از AED در فوتبال را نشان می دهد که می تواند کاملا منجر به زنده ماندن بازیکن دچار مرگ ناگهانی شود.

حسن میرزایی خاطر نشان کرد: کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال نیز، به عنوان متولی سلامت بازیکنان، آموزش احیای قلبی به کلیه افراد دخیل در فوتبال را از اولویت های خود قرار داده و به زودی برگزاری کلاس های تخصصی و عمومی مدیریت حاد اورژانس ها در زمین فوتبال را با همکاری سازمان لیگ، دانشگاه های علوم پزشکی، مرکز اورژانس کشور و … برای گروه مخاطبین مختلف از قبیل پزشکان، فیزیوتراپیست ها، سایر اعضای کادر درمان، بازیکنان، مربیان، باشگاه ها و .. آغاز خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا