خبرهای اقتصاد

احتمال عقب نشینی شاخص کل بورس در روزهای آتی

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس از ١٠ تا ١٥ روز آینده وارد فاز اصلاحی می‌شود و تا چند روز روند آن منفی خواهد بود، گفت: روند منفی بازار به معنای تغییر مسیر اصلی و انتهای رشد شاخص بورس نیست زیرا اتفاق جدیدی پیش نیامده که بخواهد روند صعودی بازار را تغییر دهد.

به گزارش ارمان خرد، «هاشم ذوالفقاری» با بیان اینکه علت رشد بی‌سابقه شاخص بورس، ورود حجم گسترده‌ای از نقدینگی به این بازار است، گفت: این حجم از نقدینگی به هر بازاری که ورود کند زمینه رشد و رکورد شکنی‌های قیمتی در آن بازار را فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به روند معاملات بورس در ماه فروردین گفت: در نخستین ماه از سال ٩٩ گروه بانکی‌ها نسبت به سایر گروه‌ها روند خوبی را در پیش گرفتند و حدود ٤٠ درصد رشد را تجربه کردند.

وی با بیان اینکه اکنون اقبال بازار به سمت گروه پالایشی‌ها است، ادامه داد: علت این موضوع ناشی از صندوق‌های قابل معامله‌ای است که دولت می‌خواهد با ٢٠ درصد تخفیف در بازار عرضه کند به همین دلیل تا قبل از عرضه، قیمت ها بالا خواهد رفت.

ذوالفقاری با بیان اینکه گزارش شرکت‌های بزرگ در فروردین ماه به دلیل کرونا و وضعیت قیمت‌های جهانی تا حدودی ضعیف خواهد بود، گفت: بازار سرمایه از ١٠ تا ١٥ روز آینده وارد فاز اصلاحی می‌شود و تا چند روز روند آن منفی خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اکنون دولت به دنبال ورود نقدینگی به بازار سرمایه است، اظهار داشت: با توجه به اینکه دیگر بازارهای موازی با بورس تورم زا هستند بنابراین دست دولت در این بازارها بسته است و نمی‌تواند اقدام چندانی را در راستای عرضه و تامین مالی از طریق آنها را انجام دهد.

وی به عرضه شستا در بورس اشاره کرد و گفت: دولت چندین شرکت بزرگ دولتی را مانند شستا با میزانی مشخص که به لحاظ مدیریتی با مشکل مواجه نشود در بورس عرضه کرد تا از این طریق علاوه بر تسویه بدهی و معوقات خود با پیمانکاران، زمینه کنترل تورم را فراهم کند.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه ورود پول به بازار نشان‌دهنده ادامه رشد بازار است، افزود: میزان و زمان دقیق این رشد مشخص نیست اما تا زمانی که بازار موازی از رکود خارج نشود بازار سرمایه به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران باید این موضوع را در در نظر داشته باشند که بازار به طور حتم اصلاحی را تجربه خواهد کرد، گفت: روند منفی بازار به معنای تغییر مسیر اصلی و انتهای رشد شاخص بورس نیست زیرا اتفاق جدیدی پیش نیامده که بخواهد روند بازار را تغییر دهد مگر آنکه اتفاق جدیدی مانند ابلاغ بخشنامه‌های جدید به این بازار رخ دهد که بتواند شاخص بورس را از مسیر اصلی خود دور کند.

وی گفت: اعمال برخی از محدودیت‌ها جذابیت بازار را برای سرمایه گذاری کاهش می‌دهد و باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌گذاری در دیگر بازارها سوق پیدا کنند و نقدینگی خود را به آن بازارها ببرند.

ذوالفقاری افزود: بازار سرمایه حداقل تا نیمه ارزیبهشت مثبت است، اما از زمان شروع گزارشات فروردین ماه بازار وارد فاز اصلاحی می شود و تغییر مسیر خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا